לפני ניתוח להסרת הערמונית, קיימים בגופנו, שלושה מנגנונים שוויסתו את זרימת השתן: הראשון הוא שריר טבעתי בנקודת החיבור שבין צינור מוביל השתן לבין שלפוחית השתן. השני הוא סדרה של שרירים קטנים בצינור מוביל השתן בתוך הערמונית, והם מתכווצים ועוצרים את זרימת השתן. השלישי, הוא שריר רצפת האגן העוטף את צינור מוביל השתן והמעי ומווסת את זרימת השתן והפרשות המעי ומעבר גז. הניתוח מפריע לפעולת הויסות של צוואר שלפוחית השתן, והוא צריך זמן להתאושש, אם בכלל. השרירים שבתוך הערמונית הוסרו ביחד עם הערמונית עצמה ולכן, אבדו לעולם. המשימה של ויסות זרימת השתן נופלת עכשיו על שרירי רצפת האגן. שריר רצפת האגן נחלשים לאחר הניתוח להסרת הערמונית, והם נדרשים למאמץ יתר הן במנוחה, ישיבה, עמידה והליכה. השרירים החלשים והשסתום שבצינור מוביל השתן שאינם יכולים לקיים ויסות מינימלי, יגרמו לחוסר שליטה על שלפוחית השתן. במצב כזה תהיה דליפת שתן כשמשתעלים, מתעטשים, צוחקים ומתעמלים. המוח חייב ללמוד שיטה חדשה למניעת דליפת שתן – למידה מוטורית. מחקרים הראו, שיש מספר סוגים של סיבי שריר ברצפת האגן ובשסתום צינור מוביל השתן, כאלה הפועלים לאט וכאלה הפועלים מהר. כל אחד מהסוגים דורש סוג שונה של תרגילים. יש לעשות את התרגילים במקום שקט שבו ניתן להרגע. זה עשוי לקחת זמן עד שמוצאים את השרירים הנכונים. כדי למצוא את השרירים הכי טוב לשבת. נסה לכווץ את השרירים שמונעים את יציאת גז מהמעי. ככל שתמשיך לכווץ תרגיש ששק האשכים עולה ואיבר המין מתכווץ. בנקודה זו אתה מכווץ את השרירים הקדמיים של רצפת האגן הכוללים את השסתום הטבעתי החיצוני של צינור מוביל השתן. התרכז על כיווץ חלק זה של רצפת האגן. נסה לא לכווץ את שרירי הבטן והישבן. אל תעצור את נשימתך. זכור, שרירי רצפת האגן איננה קבוצה גדולה של שרירים. לאחר שתתרגל לעשות תרגילים אלה, תוכל לעשותם בכל זמן שתבחר, ובל מקום שתבחר ובבל מצב. התרגילים הבאים מתמקדים על עצמה, סבלנות ותרגול מוטורי מחדש של שרירי השסתום ורצפת האגן.

תרגיל מס' 1. לאט לאט כווץ את שרירי רצפת האגן בעצמה של 25% למשך 5 שניות אחר כך 50% למשך 5 שניות ואחר כך…… החזק בכיווץ מקסימלי למשך ספירה איטית של עד 5 שניות ואז…3. הרפה עד ל-50% למשך 5 שניות, ואחר כך ל- 25% למשך 5 שניות ואז…4. הרפה למשך 15 שניות. חזור על התהליך 20 פעמים ביום. התחל כשאתה יושב על האסלה למקרה של דליפה. עשה את התרגילים במצב של עמידה לאחר שבועיים של תירגול יומיומי במצב של ישיבה.

תרגיל מס' 2. כווץ במהירות את שרירי רצפת האגן למקסימום למשך שניה. 2. הרפה במהירות..אל תנוח…חזור על התרגיל 40 פעם. 3. חזור על התרגיל פעמיים ביום. בדוק שאין דליפת שתן.

תרגיל מס' 3. כווץ את שרירי רצפת האגן רק ל-10%-25% מהמקסימום שאתה יכול. הישאר במצב זה למשך חצי שעה.  2. נסה לעמוד ולקרוא ספר, או ללכת בשעה שאתה במצב זה. 3. השתמש בנייר טישיו הכרוך מסביב לאיבר המין כביופידבק של דליפת שתן. הרמה הנמוכה של כיווץ שרירי רצפת האגן ( הרמה של 10%-25%) תתורגם במשך הזמן על ידי המוח בנקודת האפס החדשה של ההרפייה ויספק כיווץ של צינור מוביל השתן ותמנע דליפת שתן.

אודות המחבר