בלוטת התריס וסרטן הערמונית

בלוטת התריס ממוקמת בבסיס הצוואר וצורתה כשל פרפר. היא מורכבת משתי אונות, שנמצאות משני צידי קנה הנשימה ומחוברות על ידי מיצר.

שמות נוספים לבלוטת התריס: בלוטת המגן ובלוטת התירואיד.

בלוטת התריס מפרישה את ההורמון הקרוי על שמה (הורמון בלוטת התריס). ההורמון הזה מווסת את קצב חילוף החומרים בגוף.

קצב הפרשתו של ההורמון הזה לגוף נקבעת על ידי הורמון אחר הנקרא בעברית

"הורמון מגרה בלוטת התריס" ובאנגלית Thyroid Stimulating Hormone   ובקיצור  TSH.

ההורמון TSH מופרש מבלוטת יותרת המוח, ומלווה בצריכת כמות מזערית של יוד.

קצת על בלוטת יותרת המוח

בלוטת יותרת המוח היא בלוטה קטנה  הנקראת גם היפּ‏וֹ‏פיזה ובאנגלית (Pituitary Gland). היא ממוקמת בבסיס הגולגולת ותפקידה בעיקר הוא הפרשה הורמונאלית לגוף. היא אחראית על ניהול ממשק ההורמונים בגוף ובין היתר מווסתת את יצור הטסטוסטרון, ההורמון המין הגברי, באשכים.

בעבר היא נחשבה לבלוטת העל של המערכת ההורמונלית אולם כיום ידוע שהבלוטה הזאת למעשה מנוהלת ע"י בלוטה קטנה אחרת הנקראת היפותלמוס הממוקמת מעט מעליה.

תמונה של אזורי המוח השונים בכתובת הבאה:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Brain_sagittal.png

הורמון ה TSH וחולי סרטן הערמונית

אלה מבינינו שנזקקים לטיפול הורמונאלי כחלק מהטיפול בסרטן הערמונית מטופלים בזריקות תלת חודשיות (או חודשיות) שמטרתן להקטין את הפרשת הורמון המין הגברי טסטוסטרון ובכך לעזור לדיכוי הסרטן. התכשירים הללו (השמות המסחריים הנפוצים הם זולדקס או לופרין) אינם מדכאים האופן ישיר את יצור הטסטוסטרון אלא מתערבים למעשה בפעילותה של בלוטת יותרת המוח, שכאמור מנהלת את ההפרשה ההורמונאלית בגוף, כל זאת במטרה לגרום לה להורות על דיכוי יצור הטסטוסטרון באשכים.

הטיפול ההורמונאלי, אם כן, מתערב, באופן מלאכותי, ומשנה את פעילותה של בלוטת יותרת המוח וגורם לה לפעול לדיכוי יצור הטסטוסטרון באשכים.

מאחר וכאמור בלוטת יותרת המוח אחראית, בנוסף לניהול יצור הטסטוסטרון, גם על ניהול היצור של ההורמון TSH, קורה לפעמים אצל חולי סרטן הערמונית, שההתערבות המלאכותית בפעילות של הבלוטה הזו גורמת גם לשיבוש ביצור התקין של ההורמון TSH וליצור מוגבר של ההורמון הזה.

ה TSH הוא כאמור ההורמון האחראי על ויסות היצור של הורמון בלוטת התריס.  כאשר יש יצור מוגבר של הורמון ה TSH  הדבר גורם לדיכוי היצור של הורמון בלוטת התריס. התופעה הזו נקראת  "תת פעילות של הורמון בלוטת התריס".

תופעות לוואי שנגרמות כתוצאת מתת פעילות של הורמון בלוטת התריס  כוללות בין היתר: עצירות,  יובש בעור, נשירת שיער ועייפות.

מחסור מתמשך בהורמון בלוטת התריס עשוי להביא לנזקים בריאותיים נוספים.

 תמונת בלוטת התריס :

סרטון על בלוטת התריס: לצפיה לחץ כאן

 ******************************************************************

 המלצה:

המלצתי לחולי סרטן הערמונית ובמיוחד לאלה המטופלים או שטופלו בעבר בטיפולים הורמונאליים להמריץ את רופא המשפחה שלהם לשלוח אותם לבדיקה TSH  תקופתית.

זוהי בדיקת דם פשוטה וניתן לעשות אותה כאשר עושים בדיקת PSA.

 הטיפול:

כאשר נמדדת רמת TSH גבוהה מהנורמה רופא המשפחה יציע בדרך כלל טיפול באלטרוקסין. זהו כדור קטן הנלקח דרך הפה מידי יום, ומסדיר את רמת הTSH . הטיפול מביא בעקבותיו לרמה נורמאלית של הורמון בלוטת התריס ולהפחתה משמעותית בתופעות הלוואי הנזכרות לעיל ולשיפור בבריאותנו ובאיכות חיינו.

הערה:   הכותב אינו רופא ואין בשום פנים ואופן בכתוב משום הנחיות רפואיות כלשהם.

לחולים מומלץ לפנות לקבלת יעוץ מקצועי אצל רופא מתאים.

כתב: איצי באר

אוקטובר 2011

אודות המחבר