סרטן הערמונית – המדריך לאנשים שזה עתה אובחנו

מדריך זה הוכן על ידי לטובת אנשים , חולי סרטן הערמונית, שזה עתה אובחנו במחלה.כאשר נתבשרתי, לראשונה כי חליתי בסרטן – סרטן הערמונית, צצו מיד שאלות רבות שדרשו מענה מספק ומיידי:

סרטן ערמונית

• מה זה סרטן הערמונית?
• מהי הבלוטה ואיפה היא ממוקמת?
• מה הם תפקידיה? מהי חשיבותה לחיי? לאיכות החיים שלי?
• מה אומרות תוצאות הבדיקות שעברתי?
• מה הן האופציות הטיפוליות העומדות בפני והיכולות לשחרר אותי מאימת צרה זו?

הרופא, שבטיפולו הייתי באותו זמן, לא סיפק לי תשובות משביעות רצון. (אני בטוח שיש רופאים אחרים שיכולים לעשות זאת בצורה הטובה ביותר).
בהיותי דובר אנגלית, יכולתי להיכנס בקלות רבה לאינטרנט ולחפש שם תשובות לשאלות שהתרוצצו בראשי.
אז גם הבנתי שחולי סרטן זקוקים להסברים ברורים, בשפת יום יום, שפה שתהיה ברורה גם לאדם הפשוט, על מנת שיוכלו לעבור את המסע הארוך שהם מתחילים ברגע שאובחנו כחולי סרטן.
מאז אובחנתי, במשך 7 שנים, למדתי רבות על המחלה הזו. הייתי (ועודני) בקשר בארץ עם מאות חולים בסרטן הערמונית. רק מעטים מהם קיבלו תמונה אמיתית על מצבם ועל דרכי הטיפול העומדים בפניהם. רבים מהם היו בפניקה. פניקה שנבעה לא רק מהיותם חולי סרטן, אלא גם מהערפל שנבע מחוסר מידע מספק ועדכני לגבי המחלה ולגבי האופצוית הטיפוליות העומדות לרשותם.

אני מקווה שמדריך זה, יהיה לעזר בהורדת מפלס החרדה לחולים ולבני משפחתם ויספק מידע עדכני ומהימן על המחלה, על האופציות הטיפוליות העומדות לרשות החולה בישראל, ויהווה מקור של תקווה חדשה לשנים ארוכות של חיים טובים (עם המחלה).

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לאלה שעזרו לי במלאכת התרגום, ולטרי הרברט שנתן לי רשות להשתמש בחוברת שלו " A STRANGE PLACE" כבסיס למדריך זה.

אובחנת כלוקה בסרטן הערמונית ואתה כעת חבר במועדון המפוקפק, אליו איש אינו רוצה להצטרף.

רובנו מגיבים לבשורה כזו בהלם מוחלט וכל מה שאנו רוצים הוא להיפטר מהסרטן מהר ככל האפשר. ועם זאת, רבים מאיתנו לומדים שהמתנה של כמה חודשים לפני החלטה על טיפול לא תשפיע בסופו של דבר על יעילותו של הטיפול או על תוצאותיו. עובדה זו נותנת זמן ללמוד על המחלה, לקבל חוות דעת שנייה ולמצוא רופא מתאים שהוא מיומן מספיק, מנוסה מספיק ובקיא מספיק בדרכי הטיפול ובכל תופעות הלוואי האפשריות.

במרבית המקרים, הרופא שמאבחן את המחלה הוא אורולוג וקרוב לוודאי שהוא ימליץ על ניתוח, שנמצא בתחום מומחיותו. במחשבה שנייה, ייתכן שאותו רופא ימליץ גם על טיפול הקרנתי. רק לעתים רחוקות רופאים מזכירים גם אפשרויות טיפול אחרות.

כיום, בישראל, אדם שאובחן כלוקה בסרטן הערמונית יכול לבחור מבין הטיפולים האפשריים הבאים:

ניתוח – עד שבוע אשפוז בבית-חולים, שבועיים-שלושה שבועות חיבור לקטטר. שישה שבועות של חוסר יכולת לעבוד.

הקרנות – 35 טיפולי הקרנות, מפוזרים על פני שבעה שבועות (ניתן לעבוד במהלך הטיפולים).

טיפול הקרנתי בשילוב עם טיפול הורמונאלי – פרוטוקול בולו ( Bollo Protocol ), טיפול דומה במהותו לטיפול הקרנתי רגיל.

טיפול הורמונאלי – זריקה אחת לשלושה חודשים.

טיפול בראכי ( Brachy ) – מספר שעות בבית-החולים.

טיפול Cryo .

טיפול HIFU .

במקרים של מחלה מתקדמת מאוד – כימותרפיה.

טיפול מתון או המתנה מבוקרת.

כיצד תוכל להחליט איזה טיפול יהיה המתאים ביותר עבורך?

ראשית, זכור שברוב המקרים סרטן הערמונית מתפתח באופן איטי ביותר והוא צמח בתוך גופך שנים לפני שהתגלה. אל תמהר לקבל החלטות לגבי הטיפול ואל תעשה דבר לפני שתהיה בטוח ב 100% שהטיפול אותו אתה בוחר, לא רק שירפא אותך מהמחלה, אלא יאפשר לך לחיות עם תופעות הלוואי – גם אם ברוב המקרים החיים לאחר הטיפול כבר לא יהיו כבעבר.

בכוונה צינתי את תופעות הלוואי כשיקול הראשון, בו יש להתחשב בקבלת החלטה על טיפול. באופן כללי ניתן לומר שלחמשת הטיפולים הראשונים שהוזכרו למעלה יתכן ויהיו תופעות לוואי עפ"י הפרוט בהמשך.  גם  שיעורי הריפוי דומים:

ניתוח – בעיות זקפה, התכווצות הפין וחוסר שליטה או שליטה חלקית בסוגרים ובשלפוחית השתן. הסטטיסטיקה מראה ש 15 שנים לאחר הניתוח 65% מהחולים נקיים מסרטן.

הקרנות – אי-תפקוד מיני ובעיות זקפה, חוסר שליטה או שליטה חלקית בסוגרים ובשלפוחית השתן, עייפות ותשישות (בעיקר בתקופת הטיפולים) וכאבים בפי-הטבעת. להבדיל מהניתוח, להקרנות יש השפעה מתעכבת על השליטה בשלפוחית השתן ועל האונות. במקרים מסוימים גברים פעילים מבחינה מינית ויש להם יכולת לשלוט בשלפוחית השתן במשך מספר שנים, כאשר כך לפתע פתאום, הם נתקלים בבעיות במתן שתן או בבעיות זקפה. שיעורי ההחלמה בטיפול הקרנתי דומים לשיעורי ההחלמה מניתוח.

פרוטוקול בולו – בנוסף לבעיות, שעשויות להתעורר כתוצאה מטיפולי הקרנות, אתה עלול לסבול מתופעות לוואי, שמאפיינות טיפול הורמונאלי, כגון: אובדן הליבידו, תשישות, גלי חום וקור, חוסר מוטיבציה, השמנה ובעיות של אובדן זיכרון הטווח הקצר. ההורמון מוזרק לגוף כל שלושה חודשים במשך שנה, ובמקרים מסוימים במשך שנתיים. תופעות הלוואי נעלמות בדרך כלל כשישה עד שמונה חודשים לאחר הטיפול. שיטת הטיפול הזו מיושמת באופן נרחב באירופה ונרשמים בה שיעורי החלמה גבוהים.

טיפול הורמונאלי – סוג הטיפול הזה אינו מרפא. במקרים רבים הוא משמש כאמצעי בקרה על מחלת הסרטן ומונע ממנה להתפתח, במשך שנים. אם הטיפול ניתן במשך תקופה ארוכה, החולה חייב לעבור בדיקת צפיפות עצם בכל שנה, לבדיקת אוסטיופורוזיס.

טיפול ברכיטראפיה – תופעות הלוואי, שעלולות להתעורר בעקבות הטיפול הזה, דומות לתופעות הלוואי של הקרנות. סוג הטיפול הזה פופולארי מאוד בארה"ב. השיטה יושמה גם בישראל במשך שנים רבות ונרשמו יותר מ – 600 ניתוחים בשיטה הזו. בית-החולים איכילוב הוא המרכז הרפואי המוביל בתחום זה. פרטים נוספים על השיטה ניתן למצוא בדף הבית – תחת הקישור של סוגי טיפולים.

טיפול Cryo – שיטת טיפול שהחלה להיות מיושמת לאחרונה בארץ. תופעת הלוואי העיקרית, המאפיינת טיפול זה היא אובדן האונות ואפשרות לבעיות של חוסר שליטה בסוגרים. השיטה צוברת תאוצה היום בארה"ב ובאירופה, אבל בשל אילוצי תקציב היא לא מיושמת בארץ בהיקף נרחב.

טיפול Hifu – שיטה שמיושמת באופן נרחב באירופה, יפן ובחלקים אחרים של העולם. נכון לרגע זה, השיטה מיושמת בארץ על-ידי פרופ' סידי בבית-החולים וולפסון. פרטים נוספים על הטיפול ניתן למצוא בדף הבית, תחת הקישור סוגי טיפולים.

כימותרפיה – שיטת הטיפול הזו מיושמת במקרים של מחלה מתקדמת בתקווה למנוע את התקדמות הסרטן המתפשט. אני מכיר רק אדם אחד שבחר בסוג הטיפול הזה, כטיפול ראשוני – ראו את סיפורו של רון שפרד (ששת החודשים הראשונים שלי), תחת קישור סוגי טיפולים בדף הבית.

מעקב פעיל – 30% מהמאובחנים החדשים בארה"ב בוחרים באפשרות הטיפול הזו. הטיפול הזה ניתן רק במקרים בהם הסרטן ברמה נמוכה ורמת הגליסון ( gleason ) היא 6 או פחות. במקרה זה, תופעות הלוואי המתעוררות כתוצאה מהטיפול הן חיוביות: בעקבות שינוי אורח החיים והרגלי האכילה, הבריאות הכללית משתפרת והאנשים מרגישים אנרגטיים יותר. חיסרון מסוים של השיטה הוא ההמתנה לתוצאות בדיקות ה psa , אותן יש לערוך אחת לשלושה או שישה חודשים.

שאלות חשובות שיש לשאול את הרופא:

כדאי שבת-הזוג או כל אדם אחר, עליו אתה סומך, יתלווה אליך בביקוריך אצל הרופא. שני ראשים תמיד עדיפים על ראש אחד בכל הקשור להבנת הנאמר. ערכו רשימת שאלות, עליהן אתם רוצים תשובה והתעקשו על קבלת התשובות עוד לפני שאתם עוזבים את החדר.

ברר איזה ניסיון יש לרופא בכל הקשור לסרטן הערמונית – אם הרופא אינו מנוסה, חפש רופא אחר מנוסה יותר.

אם אתה שוקל לעבור ניתוח וודא את ניסיונו של המנתח בתחום וברר כמה ניתוחים הוא ביצע. אם הניסיון של המנתח נמוך מ 36 שנים, רצוי שתחפש מנתח אחר, מנוסה יותר. זכור שמגיע לך הטוב ביותר !

למרבה הצער, אין בישראל היום רופא או מוסד שמפרסם שיעורי הצלחה וכישלון. ויחד עם זאת, כדאי לשאול את הרופאים על שיעורי ההצלחה שלהם בכל הקשור לסוגיות החשובות של אונות ושליטה בסוגרים.

בקש מהרופא מידע על המטופלים בהם טיפל – לא רק אלו שהטיפול בהם הצליח אלא גם המקרים הבעייתיים.

אם אתה זקוק לפרטיות בשיחתך עם הרופא על נושאים כגון השפעת טיפולים על התשוקה המינית, על הפעילות המינית ועל זקפה או על שליטה בסוגרים ובשלפוחית השתן, התעקש על קבלת הפרטיות הזו.

כל רופא שמטפל בך צריך לגלות עניין בבריאותך הכללית ובמצבך הכללי. הרופא צריך לראות אותך כאינדיבידואל – כאדם שיש לו סרטן ולא כמספר סטטיסטי.

נושאים חשובים אחרים שיש לתת עליהם את הדעת:

בקש חוות דעת שנייה הנוגעת לביופסיה שלך. כל טיפול מתבסס על בדיקת הביופסיה. אם הנתונים לא נקראו או לא פורשו כהלכה, אתה עשוי לקבל המלצה לטיפול לא נכון, אשר אינו תואם את דרגת הסרטן שיש לך.

אם אתה שוקל לעבור ניתוח או טיפול הקרנתי (בין אם זה טיפול הקרנתי קונבנציונאלי או טיפול ברכיטראפיה), מצא מטפל שביצע את הטיפול פעמים רבות. לסרטן הערמונית אין טיפול אחד שהוא הטוב ביותר, אבל לעתים יש מטפלים שאמינותם מוטלת בספק, ובמקרים כאלה כמות הטיפולים והניסיון של המטפל חשובים מאוד.

גם איכות הציוד, בו נעשה שימוש (במיוחד בטיפולי הקרנות), חשובה מאוד. מנתחים אורולוגים וטכנאי הקרנות, שהם מובילים בתחומם ושביצעו טיפולים ביותר חולים, עושים עבודה טובה יותר.

הצטרף לקבוצת תמיכה. הדבר יאפשר לך להיפגש עם אנשים אחרים במצבך, אשר עברו סוגי טיפולים שונים. הם יוכלו לסייע לך ולייעץ לך לפני שתקבל החלטה. ההמלצות שלהם נובעות מניסיון אישי. רבים מהם למדו לחיות עם מחלת הסרטן ועם תופעות הלוואי של הטיפולים בה, בעוד אחרים לא הצליחו בכך. בקבוצת התמיכה תשמע גם על הרופאים והמרכזים הרפואיים השונים. גם המידע הזה מגיע מניסיון ישיר של חברי הקבוצה. בארץ פועלות 4 קבוצות תמיכה לחולי סרטן הערמונית. שתיהן נפגשות אחת לחודש.

המעוניינים בפרטים על קבוצות התמיכה ברעננה וירושלים טל.054-4570595

כיום בישראל יש רופאים רבים, המתמחים בטיפול בסרטן הערמונית. אבל למרבה הצער, יש גם רופאים שאינם בקיאים במחלה. לרופאים מהסוג השני לא תמיד יש את כל המידע הנחוץ למאובחן חדש בסרטן הערמונית וגרוע מזה, הם עלולים לתת עצות לא מתאימות. ולכן, אתה חייב זאת לעצמך ולמשפחתך! עליך למצוא את הרופא הטוב ביותר ואת הטיפול הטוב ביותר עבורך. זכור, אתה האדם החשוב ביותר!

לאחרונה, הותקן ציוד הקרנה חדש במספר בתי-חולים בארץ וצוותי הטכנאים במרכזים הרפואיים הללו עברו גם הכשרה טובה. אם בכוונתך להתחיל טיפול הקרנתי, רצוי שתברר עד כמה חדש הציוד במקום בו אתה מתעתד לעבור את הטיפול. נכון לכתיבת שורות אלה, נאמר לי על-ידי מספר רופאים ומטופלים שהמרכז הרפואי בתל-השומר הוא הטוב ביותר בארץ בנושא ההקרנות.

קופת-חולים כללית מקשה לפעמים על קבלת טופסי התחייבויות לטיפולים ("טופס 17"). אם מתעקשים מספיק, מקבלים את הטפסים בסופו של דבר.

לסיכום:

במהלך השנים האחרונות, בהן אני מסייע לחולים בסרטן הערמונית, נתקלתי במקרים רבים של גברים שעברו טיפולים רפואיים, מבלי לערוך בירור מקדים ומקיף בנושא. רבים מהגברים הללו סבלו מאוד. במקרים מסוימים גברים מתו בגלל אבחון לא נכון או טיפול רשלני. אתם יכולים לקרוא על כמה מהמקרים המצערים הללו בדף הבית, תחת קישור הצלצול.

אני מוכן תמיד לסייע לכל מי שמבקש וזקוק למידע נוסף.

פורסם 6/2009

לני הירש

054-4570595

דוא"ל [email protected].

אודות המחבר