טיפולים  הורמונליים גורמים מוות מתוכנן (Apoptosisשל תאי סרטן הערמונית.

מאת צ'רלס (צ'אק) מאק – מנטור/יועץ לסרטן הערמונית.

מוות מתוכנן של תאי סרטן ערמונית באמצעות תכשירים הורמונאליים ושיפור הטיפול באמצעות מעכב 5AR (אבודרט – Avodart)

ADT Medications Can Cause Prostate Cancer Cell ApoptosisProstate Cancer (PC) cell apoptosis with ADT medications and improved with the addition of 5AR inhibitor dutasteride/Avodart:

אני תמיד מופתע מן הטענות החוזרות שטיפול הורמונלי ADT Androgen deprivation therapy)) לא משחק שום תפקיד במוות של תאי סרטן הערמונית. שרלף וול, מתמודד סרטן הערמונית המשמש שנים רבות דובר ומנטור בנושא, אמר בעבר שטיפול הורמונאלי משחק תפקיד בהרעבת והכחדת תאי סרטן. סטפן שטרום, רופא אונקולוג מומחה, מבכירי האונקולוגים בעולם שמתמחה ספציפית מאז 1983 בטיפול בסרטן ערמונית חוזר ומתקדם, אומר: טיפול הורמונאלי איננו משכך. טיפול הורמונאלי מחסל, במרבית המקרים, את תאי סרטן ערמונית ובחלק מהמקרים, ממית מספיק תאים כדי שהחולה יגיע  להפוגה ארוכת טווח, כאשר חלק מהחולים לא יזדקקו יותר לטיפול ההורמונאלי.

הפעולה של הטיפול הורמונאלי בהפחתה דרמתית של כמות "הדלק" המאיץ את סרטן הערמונית. הדלק הזה הוא הורמון המין הגברי, הטסטוסטרון שרובו מיוצר באשכים. הפחתת רמתו בגוף מביאה למוות מתוכנן  (אפופטוזיס – Apoptosis) של חלק ניכר מתאי הסרטן. אפוסטוזיס הינו התהליך שבו תא ממית את עצמו באופן מתוכנן.  הטיפול ההורמונאלי מסייע בהשבתתה של פעילות התא הסרטני על ידי מניעת הטסטוסטרון מהתאים הסרטניים – וכך, למעשה, משחק תפקיד גם בהרעבת תאי הסרטן וגרימת המוות המתוכנן שלהם.

מזה זמן רב אני תומך בהוספת מעכב 5Alpha Reductase (5AR)  [תכשיר הנקרא (אבודרט – Avodart)] המעכב את  הפיכת הטסטוסטרון לדיהיידרוטסטוסטרון  dihydrotestosterone (DHT). דיהיידרוטסטוסטרון הוא הורמון המזרז את  גידול תאי סרטן ערמונית באופן נמרץ יותר. אחרי שסקרתי מספר מאמרים בנושא, אני מוצא את  תכשיר האבודרט כמעכב 5AR מומלץ ביותר, וכמשחק אפילו תפקיד חשוב יותר.

נמצא כי הגן TMPRSS2, שמנוהל על ידי הטסטוסטרון, מקדם גידול סרטן הערמונית, בזמן שגן אחר, TFF3, חוסם מוות מתוכנן ומקדם  את התפשטות הסרטן.

נמצא שהתכשיר אבודרט גורם להפחתה בפעילותם של שני גנים אלה ומגביר פעילות של הגן  IGFBP3 וכך גורם למניעת שגשוגם ולמוות מתוכנן של תאי הסרטן.

במפגש של  IMPaCT (Innovative Minds in Prostate Cancer Today)  בהשתתפות 600 חוקרי סרטן ערמונית ו 100 מנטורים, שנתקיים באטלנטה לפני מספר שנים, מצאתי מספר מצגות שתיארו את תפקידו של TMPRSS2 בהתפתחות תא סרטני והצורך בשליטה על פעולת הגן. לכן, שימוש באבודרט כחלק מטיפול ההורמונאלי משחק תפקיד חשוב בדיכוי של תאי סרטן הערמונית. דיון נרחב בחשיבות מונעי 5AR וחומר בשפע נמצא כאן: http://tinyurl.com/3gfd23r

עבור חלק מהגברים החולים, תרופות מונעות אנדרוגן יכולות לחסל את כל תאי הסרטן שלהם – בפרט אם מספרם נמוך והם לא אלימים מלכתחילה. לאחרים, זה לפחות יקטין את הכמות והריכוז של תאי הסרטן וכך יאריך בצורה משמעותית את התקופה שהמחלה נמצאת בפיקוח ושליטה. מאחר וזייטיגה/אביראטרון היא תרופה חדשה יותר העוזרת להקטין כמעט לגמרי את יצור הטסטוסטרון מכל מוקדי הייצור" (באשכים, בבלוטת האדרנל ובתוך התא הסרטני עצמו), הוא למעשה מהווה השלמה לטיפול ההורמונאלי הבסיסי במניעת הטסטוסטרון – ובתנאי  שהתאים הממאירים עדיין "תלויים" בטסטוסטרון להישרדותם.

"הבחור החדש" בשכונה, אקסטנדי  (Xtandi/enzalutamide) משחק תפקיד שונה במקצת.

הוא חוסם את הקולטנים שבתאים ומונע מהם את היכולת לקלוט את הטסטוסטרון ולחדור לתאי סרטן הערמונית ובכך בולם את כניסת הטסטוסטרון לגרעין תא סרטן הערמונית. הדבר מונע מהקולטנים להתחבר לד.נ.א, ובעקבות זאת מתפתח המוות של תאי הסרטן.

כל זה עובד מצוין בדיכוי הסרטן כל זמן שהסרטן תלוי בטסטוסטרון להתפתחותו.

ברגע שהסרטן נהיה "בלתי תלוי" (מסוגל כעת להמשיך להתרבות ללא צורך בטסטוסטרון להישרדותו) הטיפול הרגיל במניעת טסטוסטרון לא משרת יותר את המטרה. זוהי פאזה חדשה בטיפול במחלה  והחולה עובר לטיפול בתכשירי כימותרפיה וטיפולים חדשניים אחרים.

 

הערות שלי –

  1. ממליץ למי שמתכונן להתחיל טיפול הורמונאלי או למי שכבר נמצא בטיפול הורמונאלי  להתיעץ עם האונקולוג המטפל בקשר לתוספת אבודרט לטיפול. הוא נמצא בסל התרופות ולמיטב ידיעתי אין לו תופעות לוואי משמעותיות.
  2. יש לשים לב שאבודרט עשוי להוריד את רמת ה- PSA למרות שההורדה הזו לא מלווה בהורדת נפח המחלה, מה שעשוי להטעות ולחשוב שהמחלה בעצם בהיקף נמוך ממה שהיא באמת. מומלץ לדבר על הנקודה הזו עם האונקולוג המטפל.

 

  1. חומר נוסף על אבודרט ניתן לקרוא למשל בכתובת הבאה:

https://www.wikirefua.org.il/w/index.php/%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%AA_-_%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%A2%D7%94_-_Prostate_cancer_-_prevention

  1. תמונות של התכשיר

https://www.google.co.il/search?hl=iw&tbm=isch&q=avodart&chips=q:avodart,online_chips:avodart+0.5+mg&sa=X&ved=0ahUKEwjNipzMi-rjAhVpSBUIHWlXBgMQ4lYIKigB&biw=1164&bih=810&dpr=1.1

איצי באר

 

נכתב ע"י

Charles (Chuck) Maack – Prostate Cancer Advocate/Mentor

[email protected]

תורגם ע"י אפי פז   [email protected]

נערך ע"   איצי (יצחק) באר [email protected]

אוגוסט 2019

אודות המחבר

צור נושא חדש

תגובה אחת
  1. יוסי בר

    מאחר והסרוס עם הטפול ההורמונאלי פוגע באורגזמה האם הטוטסטרון חוזר כשמחלימים או המחלה בנסיגה