זנגביל (ג'ינג'ר) עוזר להתמודד עם תופעות הלוואי של טיפול כימותרפי

Associated Press

הזנגביל אשר מזמן משמש כתרופת סבתא להרגעת כאבי בטן, עוזר גם עם אחת מתופעות הלוואי של טיפולי הסרטן – בחילות בזמן טיפול בכימותרפיה,  כך נמצא במחקר הראשון הגדול לבדיקת עשב-המרפא הזה.

לאנשים שהתחילו לקחת קפסולות של זנגביל מספר ימים לפני טיפול באינפוזיה כימית היו מספר תופעות פחות קשות של בחילות אחרי טיפולים מאשר מטופלים אחרים שקבלו ולקחו קפסולות עם תרופת דמה, כך נמצא במחקר הפדראלי.

התוצאות פורסמו על ידי ההתאחדות האמריקאית לאונקולוגיה קלינית.

המחקר בדק תרופה שדומה לשורש של זנגביל, ולא היה ידוע אם יהיה לה את אותו האפקט, כלפי המטופלים, שקבלו  תא זנגביל טבעי או זנגביל טחון אשר נמכר בחנויות כתבלין.

הרופאים אומרים שעדיין קפסולות של זנגביל מציעות דרך זולה  להילחם בבחילות , שהיא הרבה יותר מרק עניין של איכות חיים.  ישנם מספר חולי סרטן שמסיימים טיפול לפני הזמן או מסרבים לקבל טיפול כימותרפי, עקב   תופעת הבחילות, דבר המוריד את הסיכויים  שלהם לנצח את המחלה.

קיימות תרופות מצליחות להפחית בחילות, אבל עדיין שלשה רבעים (75%) מהחולים המטופלים כימית  סובלים  מבחילות ולפעמים יותר גרוע, לדברי ריין.

"חולים שואלים כל הזמן – מה עוד אני יכול לעשות?" אומר ד"ר ריצ'ארד שילסקי, מומחה לסרטן באוניברסיטת שיקגו ונשיא איגוד האונקולוגיה.

מזמן ידוע שזנגביל טוב למקרים רבים של כאבי בטן – ממחלות הקשורות בפעילות המעיים ועד לתופעות במשך ההיריון,  למחקרים שבוצעו היו תוצאות מעורבות.

הקפסולה החדשה מורכבת ממעטפת חיצונית מיוחדת שמכילה תמצית מרוכזת וטהורה של שורש זנגביל     המיוצר על ידי חברת אפיוס בעיר ווברן מאס.

המחקר כלל 644 חולים ממרכזי סרטן מכל רחבי ארה"ב אשר סבלו מבחילות בטיפול הכימי הקודם שלהם.     2/3 מהם סבלו מסרטן השד והשאר מצורות אחרות של המחלה. חלקו אותם ל – 4  קבוצות כאשר כל קבוצה  קיבלה את אחד משלושת המינונים של  הזנגביל  (חצי גרם, 1 או אחד וחצי גרם של זנגביל ליום) הקבוצה הרביעית קיבלה קפסולת דמה בתוספת לתרופות היומיות הרגילות.

החולים לקחו את הקפסולות במשך שישה ימים כאשר ההתחלה היתה שלושה ימים לפני הטיפול הכימותרפי. הם דרגו את עוצמת תופעת הבחילה בסולם של שבע נקודות ביום הראשון  של כל אחד משלושה טיפולים.

כל שלשת הקבוצות שקבלו זנגביל הפחיתו באופן משמעותי  את תופעת הבחילות  ואלה שלקחו את שני המינונים הנמוכים ביותר נתנו את התוצאות הכי טובות. חולים שלקחו זנגביל ציינו  את עוצמת הבחילות שלהם באופן ממוצע של שתיים או יותר נקודות פחות על סולם הבחילות, שזה בערך שיפור של 40% מהטיפולים הכימותרפיים הקודמים אשר היו בלי זנגביל, לפי ריין.  אלה שקיבלו קפסולות דמה דיווחו שכמעט לא היה הבדל.

העיתוי למועד לקיחת התרופה עלול היה, במקרה זה, להיות המפתח להצלחה –   מחקר קודם מצא שזנגביל לא עזר לחולים שהחלו לקחת את הזנגביל ביום תחילת הטיפול. במחקר החדש, החוקרים רצו לבדוק אם לקיחת זנגביל  כמה ימים לפני תחילת הטיפול עוזרת.

הזנגביל לא גרם לתופעות לוואי במחקר החדש, אבל רופאים ממליצים לאנשים להתייעץ עם הרופאים  לפני שלוקחים זנגביל מפני שזה יכול להשפיע בנושא קרישת הדם, במיוחד במשך טיפול נגד מחלת סרטן או אם לוקחים את זה עם תרופות לדילול דם כמו קומדין או תרופות אחרות. יש בשימוש בו גם סיכון לגבי אנשים שעוברים ניתוח, מזהירה האגודה האמריקנית  לסרטן.

המכון הלאומי לסרטן מימן את המחקר.

בכל זאת, זה מעודד שזנגביל עלול להציע תקווה כדרך זולה ופשוטה להקל על הנטל של הטיפול הכימותרפי על החולים ומשפחותיהם, אמר ד"ר דורדו ברוקס מהאגודה לסרטן.

"זה קשה לראות מישהו סובל, לראות  מישהו אומלל.  אז כל דבר שאנחנו יכולים לעשות בכדי לעזור ולהפחית את תופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי  יהיה  מאוד מבורך " הוא אמר.

אודות המחבר