זייטיגה/אביראטרון אצטט או אקסטנדי/אנזלוטמייד

מה ההבדל?

חובר על ידי צ'רלס (צ'אק) מק, אקטיביסט/מנטור של סרטן הערמונית

 

ראשית, חשוב לדעת: אם רשמו לך זייטיגה/אביראטרון אצטט או אקסטנדי/אנזלוטמייד

במידה ויש לך בעיות קרדיו ווסקולריות1, הרעילות של תרופות אלו עלולות להחמיר בעיות אלו.

אנא קרא את הכתוב לעיל ודבר על כך עם הרופא המטפל:

חומרים הורמונאליים חדשים לסרטן הערמונית עלולים להגביר את הסיכון לבעיות הקשורות ללב Cardiotoxicity))

ראה בלינק הבא:    http://tinyurl.com/o8hmcty

 

לתשומת לב נוספת לחולי סרטן הערמונית- אקסטנדי (אנזלוטאמייד) מעורר יותר עייפות וכאבים מאשר זייטיגה (אבירטרון אצטט עם פרדניסון).

לפרטים נוספים ראה בלינק הבא:   http://tinyurl.com/gmxh3re

 

הסבר בסיסי לגבי ההבדל בין זייטיגה/אבירטרון אצטט לבין אקסטנדי/אנזלוטמיד (בעבר נקרא בשם MDV3100):

זייטיגה היא מעכב  ביו-סינטזה של אנטיגן, בזמן שאאקסטנדי הוא מעכב קולטן אנדרוגן.

 

זייטיגה היא תרופת מרשם שניתנת עם פרדניזון. משתמשים בה לטיפול בחולי סרטן ערמונית הנמצאים בטיפול הורמונאלי, שאצלם התפשט הסרטן לאברים אחרים. CYP17 הוא אנזים שממלא תפקיד מרכזי במתן אפשרות לגוף לייצר טסטוסטרון וכולסטרול. זייטיגה היא מעכב לא הפיך של CYP17. כשזייטיגה נקשרת לאנזים זה, הוא מושבת לתמיד וייצור הטסטוסטרון נבלם באשכים, בבלוטת האדרנל ובתאים הסרטניים עצמם. בהעדר ה"דלק" הזה, צפוי להתרחש אפופטוזיס/מוות של התאים הסרטניים. כאמור, כאשר משתמשים בזייטיגה דרוש ליטול גם את הסטרואיד פרדניזון על מנת להקטין את הסיכוי לצבירת נוזלים, עליית לחץ דם, או צניחה ברמת האשלגן בדם שעלולה להיות תוצאה של טיפול באביראטרון אצטט/זייטיגה.

 

אקסטנדי היא תרופת מרשם לשימוש בגברים עם סרטן הערמונית שהתפשט לאברים אחרים ושאינו מגיב יותר לטיפולים תרופתיים המורידים את רמת הטסטוסטרון  . אאקסטנדי פועל באופן שאמור לבלום את קשירת הטסטוסטרון לקולטני הטסטוסטרון שבתאים ובכך לבלום את תהליך כניסת הטסטוסטרון לגרעין התא הסרטני דרך הקולטני. כמו בזייטיגה, בהעדר "דלק", יש לצפות לאפופטוזיס/מוות של התא.

 

באופן אידיאלי, נראה שהיה כדאי להתוות את שתי התרופות יחד, ובכך למנוע מהטסטוסטרון כניסה לתאים הסרטניים וגם למנוע ייצור שלו בתוכם, ובכך לחולל אפופטוזיס/מוות תאים באופן יותר יעיל.

 

זייטיגה יש לקחת על קיבה ריקה ללא מזון שעתיים לפני הנטילה ושעה לאחריה. תרופה זו, שנלקחת דרך הפה עם מים, ארבע טבליות של 250 מיליגרם פעם ביום, מחייבת גם לקיחת הסטרואיד פרדניזון, טבלית של של 5 מיליגרם פעמיים ביום, למניעת היפרקלמיה (יתר אשלגן בדם),  היפרטנשן (עליה בלחץ הדם) ונזק לכבד. אישית מצאתי שנטילת זייטיגה עם ההשכמה בבוקר היה הזמן הטוב ביותר עבורי, מאחר שכמובן לא אכלתי בלילה (מיכל המים נמצא לצד המיטה שלי), ואז, עד שאני מתרחץ, מתלבש ומתחיל להסתובב עוברת מהר השעה שבה אני מנוע מלאכול או לקחת תרופות אחרות. את הפרדניזון, אפשר לקחת את  טבלית 5 המ"ג הראשונה בארוחת הבוקר, והשנייה מאוחר יותר ביום.

 

שים לב: אני אישית עברתי מפרדניזון לכדור דקסמטאזון 0.5 מ"ג פעם אחת ביום מהסיבות שמפורטות כאן "דקסמטזון היא זיווג מוצלח יותר לאביראטרון מאשר פרדניזון.

 

לקריאה נוספת בנושא בלינקים הבאים:

http://theoncologist.alphamedpress.org/content/20/5/e13.full  

and

 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25314055

 

אקסטנדי, לעומת זאת, לא מצריך מתן  של פרדניזון  במקביל וניתן לקחתו עם או בלי אוכל. כרגיל אקסטנדי נלקחת בארבע כמוסות של 40 מ"ג (160 מ"ג ליום). נראה שעדיף לקחת בשעה קבועה כל יום.

 

עוד על זייטיגה: http://tinyurl.com/d5jrg8y

עוד על אקסטנדי: http://www.drugs.com/xtandi.html

 

 

הערה 1: בעיות קרדיו ווסקולריות1

מחלות קרדיו וסקולריות הן מחלות שקשורות לכלי דם ולב וכוללות בין השאר: מחלת לב איסכמית ,(IHD) שבץ מוחי,  יתר לחץ דם, מחלת לב ראומטית ,RHD מפרצות אב העורקים, קרדיומיופתיה, פרפור פרוזדורים,  מחלת לב מולדת ,דלקת פנים הלב  ומחלת עורקים היקפיים .

 

 

 

 

תרגם אפי פז

6/2018

 

אודות המחבר

צור נושא חדש

2 תגובות
  1. טל ארליך

    מה זה הבדיקה4k score?
    למי היא מתאימה.

    • איצי באר

      איצי באר
      22 ביולי 2018 בשעה 12:46
      4kscore הינה בדיקה טרום ביופסיה שבודקת 4 חלבונים ועל פי תוצאות הבדיקה מנבאת את הסיכוי שהנבדק לקה (חולה) או לא חולה בסרטן הערמונית.
      הבדיקה אמורה לאפשר לנבדק לקבל החלטה מושכלת האם לבצע ביופסיה על כל המשמעויות שלה. יחד עם זאת הבדיקה אינה חד משמעית ובעצם אומרת מהם הסיכויים (באחוזים) שהנבדק לקה בסרטן הערמונית.
      השאלה היא מה עושים עם התוצאה.
      לדוגמא : נבדק מקבל תוצאת בדיקה שהוא ב 30% או אולי 50% חולה בסרטן הערמונית. האם הוא יחליט על סמך זה שלא לעשות ביופסיה?
      כלומר יש מצב שתוצאת הבדיקה תגרום לו ולקרובים אליו בלבול נוסף.
      הבדיקה גם חוזה את סיכויי ההישרדות לעשר השנים הקרובות. (אני אישית מפקפק ביכולת חיזוי כזאת).
      עוד יש לציין כי הבדיקה אינה מכוסה ע"י סל הבריאות ועלותה כ 2900 ש"ח.
      איצי באר
      050-8228530