הרגלים בריאים מאריכים חיים לאנשים עם מחלות כרוניות מרובות

בארצות הברית, ארבעה מכל עשרה אנשים חיים עם לפחות שתי מחלות ארוכות טווח או כרוניות. מחלות אלה כוללות למשל מחלות לב, סוכרת, סרטן, מחלת ריאות כרונית, שבץ מוחי, מחלת כליות, מחלת אלצהיימר, וכל אחת מהן גורמת להשלכות שליליות על הבריאות. כיוון שיותר ויותר אנשים מאובחנים וחיים עם מחלות כרוניות מרובות, יש לכך השפעה משמעותית על קיצור תוחלת החיים של אנשים הסובלים מהן.

עם זאת, יש חדשות טובות עבור הסובלים ממחלות כרוניות מרובות,– אורח חיים בריא קשור להארכת תוחלת חיים של 6.3 שנים לגברים ו- 7.6 שנים לנשים.  מידע זה מגיע ממחקר שפורסם בירחון האמין Medicine Plos שיש להניח שהוא המחקר הראשון שבדק אם הסיכון למוות הקשור לריבוי גורמי הסיכון של אדם תלוי בקיום מחלות כרוניות מרובות,

מחקר של מחלות כרוניות

המחקר ניתח נתונים שנאספו בין 2006 ל-2010 אצל יותר מ-480,000 מבוגרים (גיל חציוני של 58 שנים) ב-Biobank של בריטניה. גם אחרי 2010, אנשים אלה היו במעקב עד 2016. 36 מחלות כרוניות הוערכו בשילוב עם ארבעה גורמי אורח חיים שדווחו עצמאית על ידי המשתתפים, וכללו פעילות גופנית, עישון, דיאטה, וצריכת אלכוהול.

המחקר מצא כי חיים אורח חיים בריא יותר היה קשור באופן עקבי עם תוחלת חיים ארוכה יותר בהתחשב בגורמי סיכון שונים, בלי קשר לשאלה האם הנבדק סבל ממחלות כרוניות מרובות. הפקטור המשפיע ביותר על תוחלת החיים  היה העישון. אדם בן 45 שעישן, תוחלת חייו הייתה נמוכה ב-5 עד 6 שנים ממישהו אחר באותו גיל שלא היה מעשן.

מחקר זה מחזק את הייעוץ וההמלצות של ארגוני בריאות שונים כגון המרכז לבקרת מחלות ומניעתן  המדגישים ומקדמים את היתרונות של חיים באורח חיים בריא. תוצאות מחלה של אנשים אשר נוקטים באופן שוטף  ושגרתי הרגלי בריאות טובים בסיסיים נוטים להיות טובים יותר מאלה שאינם ממלאים עצה זו.

ייעוץ לאורח חיים בריא

מלבד הימנעות מעישון, הנה שלושה הרגלי אורח חיים בריאים אחרים שמומלץ לאמץ ואיך הם עוזרים לאנשים עם מחלות כרוניות:

  1. תזונה בריאה – לצריכת מוצרים מזינים יש השפעה עצומה על בריאותו של אדם. לא רק שיש בכך למנוע מחלות מסכנות חיים מסוימות כמו מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת, אוסטאופורוזיס, אלא שתזונה בריאה גם משפרת את המחלות האלה למי שכבר סובל מהן. לדוגמה, אכילה בריאה מסייעת למנוע השמנת יתר, הסיבה התזונתית מספר אחת לחולי. השמנת יתר היא גורם סיכון מרכזי עבור מחלות רבות כמו סוכרת סוג 2, מחלות לב, ועוד. אכילת מזונות עתירי סוכר, שומנים וקלוריות יכולה להוסיף משקל עודף המחליש את העצמות וגורם לאיברים לעבוד קשה יותר. דבר זה מעלה באופן אוטומטי את הסיכון לבעיות בריאות בעתיד.

בחירת מזונות לא בריאים, דלים בחומרים מזינים עלולה להביא למחלות מסוימות. אם אדם לא צורך די סידן, העצמות הופכות חלשות ושבירות דבר הגורם לאוסטאופורוזיס. צריכת מזונות המכילים כמויות גדולות של שומן רווי עלולה לגרום למחלות לב וכלי הדם ולכולסטרול גבוה בדם.

לכן אכילת מזונות נכונים עשויה לסייע לאנשים להרגיש טוב, להעלות את הסבירות להגברת הפעילות בגופנית, שכידוע גם היא מסייעת במניעת מחלות. בחירת מזון נכון מגבירה גם את הכולסטרול ה”טוב” תוך הפחתת כולסטרול ה”רע” שאיננו בריא. הדבר משפיע ישירות על הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, תסמונת מטבולית, סוכרת, ולחץ דם גבוה על ידי סיוע לזרימת קלה יותר של הדם המביאה לשיפור במצבים בריאותיים כרוניים אלה.

  1. פעילות גופנית סדירה – לכל מי שיש מחלה כרונית ואישור מן רפואי, צריך להיעזר בפעילות גופנית כדי לנהל טוב יותר את הסימפטומים ולשפר את בריאותו. חשוב לכלול שילוב של פעילות גופנית אירובית, אימוני כוח וגמישות.

פעילות גופנית אירובית היא תנועה שמגבירה את קצב הלב של אדם במשך זמן ממושך ועוזרת  בשיפור בריאות הלב, הסיבולת, ומסייעת לירידה במשקל. ישנן צורות רבות ושונות של פעילות גופנית הנחשבות אירוביות – צעידה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקודים, טניס או ריצה.

אימון כוח או הרמת משקולות יכול לשפר את כוח השריר וסיבולת דבר שמקל ביצוע פעילויות יומיומיות. זה גם מאט את ההידרדרות בכוח השריר הנובעת מן המחלה ומשפר את יציבות המפרקים.

תרגילי גמישות כגון מתיחות בסיסיות, יוגה או פילאטיס, מסייעים לשפר את טווח התנועה האופטימלי של המפרקים לטובת תפקוד יעיל יותר, משפרים את האיזון ומסייע להפחית את הסיכון לנפילות.

  1. הימנעות מצריכת אלכוהול מוגזמת – התמכרות לאלכוהול הוכחה כקשורה לסוגים רבים ושונים של בעיות בריאותיות שליליות ולנזק לאיברים רבים בגוף. הנזקים הפיזיים לאיברים אלה תלויים במספר גורמים כגון משך הזמן שאדם מתמכר לאלכוהול וכמה הוא שותה, האם השימוש באלכוהול היה בשילוב עם תרופות אחרות, וגורמים נוספים כגון הרגלי התזונה של אדם, פעילות גופנית, וקיום בעיות בריאות אחרות.

האיברים המושפעים במיוחד משימוש באלכוהול הם המוח, הלב, והכבד. במוח, שימוש באלכוהול מחולל נזק לנוירונים בכל אזורי המח ושינוי של פעילות מסלולים עצביים למוח. הדבר עלול לגרום לסיכון מוגבר לפתח מחלות נוירולוגיות כגון התקפים, שבץ מוחי, ודמנציה.

השפעות שליליות של צריכת אלכוהול מוגזמת

חלק מהבעיות הפוטנציאליות של הלב ומערכת כלי הדם הכרוכות בצריכת אלכוהול כוללות הגדלת הסיכון לפתח לחץ דם גבוה. אנשים שמפסיקים לשתות ועוברים לאורח חיים בריא יכולים להפחית סיכון זה יחסית מהר. שתייה כבדה קשורה גם להחלשת שריר הלב המפחיתה את יעילותו בשאיבת דם. גם אי סדירות בקצב הלב והפרעות קצב קשורים להתמכרות כרונית לאלכוהול, ואנשים ששותים בכמות מתונה או גדולה נמצאים בסיכון מוגבר למוות עקב התקף לב.

שימוש מוגזם באלכוהול משפיע גם על הכבד. שתיית כמויות גדולות של אלכוהול גורמת לכבד מעמסה בעיבוד האלכוהול על מנת לשחרר את הרעלן מהגוף. הדבר מעמיס קשות על הכבד ומצמצם את יכולתו לבצע פונקציות אחרות שעליו לבצע כאשר אדם שותה כמויות גדולות של אלכוהול. מעמס יתר גורם לכבד לאבד את יעילותו ונגרם נזק שמתבטא בייצור רקמת צלקת והצטברות מרבצי שומן באיבר. ברגע שמתפתחות רקמות צלקת, הכבד אינו מסוגל לעבוד כראוי דבר שעלול לגרום לשחמת של הכבד או לסרטן הכבד.

העצה הטובה ביותר כשמדובר שימוש באלכוהול היא או לשתות במתינות או להימנע לחלוטין אם אדם לא מסוגל למתן את השימוש בו.

תרגם מאנגלית – אפי פז,   1/2021

למקור באנגלית הקש כאן (פרסום במקור – ספטמבר 2020)

 

 

 

 

אודות המחבר

צור נושא חדש