אדנוקרצינומה, Adenocarcinoma –  סרטן אשר מתפתח באברים פנימיים מסוימים ויש לו תכונות דומות לבלוטה. (משחרר חומר כלשהו לתוך הגוף). זהו סוג סרטן הערמונית הנפוץ ביותר.

אדנומה, Adenoma –  גידול שפיר בעל תכונות וצורה של בלוטה.

אורולוג – רופא מומחה בבעיות של מערכת השתן ומין. חלק מהאורולוגים מבצעים ניתוחים הקשורים בבעיות אלו.

 אונקולוג רופא המתמחה בטיפול במחלות סרטן.

 אורולוג אונקולוג רופא המתמחה בתחום של טיפול בחולי סרטן בתחום מערכת השתן והמין.

 אנדרוגן, Androgen –  קבוצת הורמוני מין זיכריים המתפתחים באשכים ובבלוטת יותרת הכליה (Adernal gland)    ובכללם ההורמון טסטוסטרון. קבוצת הורמונים אלו דואגים לפיתוח הסימנים הגבריים בגברים כמו התפתחות שער הפנים, מסת השרירים האופיינית לגברים ועוד.  נוכחות הורמון הטסטוסטרון אצל חולי סרטן הערמונית מאיצה את התפתחות המחלה. מטרת הטיפולים ההורמונאליים היא למנוע את פעילותו של  הטסטוסטרון להאצת המחלה.

אנגיו-גנסיס, Angiogenesis –  היווצרות של כלי דם חדשים. אצל חולים בסרטן יש היווצרות של כלי דם חדשים בין תאים הסרטניים לבין הרקמה המקיפה אותה. אלה חיוניים כדי לספק את צרכיהם של התאים הסרטניים.

Angio = כלי דם, genesis = היווצרות או בריאה.

אנטיגן, Antigen –  חומרים בגוף הגורמים לתיגבור מערכת החיסון בגוף. לפעמים אלו חומרים זרים החודרים לגוף כמו בקטריות או וירוסים.

מקורו של האנטיגן הנמדד ב  Prostate Specific Antigen(PSA) אינו לחלוטין ברור. יש שחושבים שהגוף מייצר אותו כדי להילחם בסרטן הערמונית.

אנמיה, Anemia –  מצב בו רמת הכדוריות הדם האדומות נמצא מתחת לנורמה. כדוריות הדם האדומות הן הנושאות את החמצן לאברי הגוף. בדרך כלל אנמיה גורמת לעייפות וללאות.
אָפּוֹפְּטוֹזִיס, Apoptosis  מוות תאי מתוכנן. פעולת המנגנון הגנטי האחראי להשמדה עצמית של תאים . זוהי סדרת פעולות נורמאליות המתחוללת בתאי הגוף והמוליכה למותם. בתאים סרטניים הפעולה הזו אינה מבוצעת ולכן הם מתרבים באופן בלתי מבוקר.

ביופסיה לערמונית

ביופסיה לערמונית הינה הליך כירורגי להוצאת מספר דגימות רקמה של תאים מבלוטת הערמונית, לצורך בדיקה מיקרוסקופית. זו נעשית אם ה-PSA והבדיקה הרקטאלית הידנית מצביעות על חשד למחלה. ביופסיה מתבצעת גם אם ה- PSA נמוך אך הבדיקה הרקטאלית הידנית מעלה חשד למחלה.

במהלך הבדיקה המיקרוסקופית של דגימות אלו ייקבע באופן חד משמעי אם תאי בלוטת הערמונית שהוצאו נגועים בסרטן. הפרוצדורה הזאת נעשית באמצעות מכשיר אולטרה סאונד המוחדר לפי הטבעת של הנבדק ובעזרתו הרופא גם רואה את תמונת הערמונית על הצג שלפניו. במכשיר זה יש גם מחט מיוחדת המסוגלת להיירות מבעד לדופן המעי הגס אל בלוטת הערמונית ולתלוש ממנה דגימת תאים לצורך הבדיקה המקרוסקופית. הפגיעה בדופן המעי הגס ובערמונית גורמת לנוכחות דם בשתן של הנבדק במשך מספר ימים לאחר ביצוע הביופסיה ובנוסף, במקרים נדירים, נגרם גם זיהום במערכת.

בבדיקת ביופסיה של הערמונית מקובל להוציא לפחות שש דגימות (ועד שתים עשרה דגימות במקרים מסוימים). זאת בכדי שבסופו של התהליך, לאחר הבדיקה המיקרוסקופית של הדגימות, תינתן תמונת מצב אמיתית, ככל הניתן, על ההתפתחות הסרטנית בבלוטת הערמונית כולה.

עפ"י תוצאות הבדיקה המיקרוסקופית הרופא המפענח קובע מהו דרוג הגליסון של דגימות הרקמות שנמסרו לבדיקתו.

בלוטת יותרת הכליה, Adrenal gland –  בלוטות הנמצאת מעל כל כליה. בגוף יש בד"כ 2 בלוטות כאלה. הן מפרישות הורמונים לגוף. בין היתר מופרש מהן ההורמון אדרנלין וכמות קטנה של טסטוסטרון.

תרשים זה מראה את מיקום בלוטת יותרת הכליה (Adernal gland)

 

בריחת שתן – התקנת שסתום סוגר מלאכותי, Artificial urinary sphincter –  במידה ומערכת השליטה הטבעית על השתן נפגעה ישנה אפשרות להתקין שסתום מלאכותי לשליטה על מתן השתן.  ההתקנה נעשית באמצעות ניתוח.

 

הסכימה המצורפת מדגימה את אופן ההתקנה.

הסברים נוספים אפשר למצוא בכתובת הבאה:

 http://www.phoenix5.org/Basics/treatsides/incontinence/ams800.html


 גידול שפיר של בלוטת הערמונית , (Benign Prostatic Hyperplasia (BPH – מצב בו הערמונית גדלה מעבר למידותיה הרגילות. גידול שפיר של הערמונית יכול לנבוע מגידול במספר התאים בערמונית או מהגדלה בגודלם של התאים. במצבים אלה עלולות להיות הפרעות במתן השתן מאחר והערמונית המגודלת לוחצת על צינור השתן היוצא מהשלפוחית ועובר במרכז הערמונית.

דרוג סרטן הערמונית בשיטת TNM

שיטה המגדירה את רמת ההתפשטות של סרטן הערמונית בגוף.

ראה דרוג של סרטן הערמונית (staging)

דרוג GLEASON

דרוג גליסון הינו מדד לחומרה ואגרסיביות של המחלה.

דרוג גליסון נקבע לאחר שדגימות הביופסיה שהוצאו מהערמונית, או לחילופין בדיקה של ערמונית שלמה שהוצאה בניתוח להסרת הערמונית,  נבדקות  במעבדה ע"י רופא פתולוג המחפש תאים אבנורמליים (לא נורמאליים), תאים שאיבדו את צורתם הטבעית ורקמה שאיבדה את צורתה המקורית. כל תא שנראה סרטני נבדק ומדורג על פי סולם שנקרא GLEASON. מידת האבנורמליות של התא מתבטאת בדרגה שלו בסולם GLEASON. הדרגה הגבוהה ביותר בסולם  GLEASON  היא 5 והנמוכה ביותר הוא 1. ככל שדרגת ה-  GLEASON גבוהה יותר, דרגת החומרה של המחלה גדולה יותר והסרטן אגרסיבי יותר, וכמובן, גדול יותר הסיכון שהסרטן אינו מוגבל רק לערמונית אלא התפשט ממנה והלאה.

דרגת הגליסון הנרשמת בדוח של הפתולוג היא סכום של 2 מספרים (כל אחד בסולם של 1-5).

סה"כ דרגת הגליסון נותנת את המידע לגבי חומרת הגידול.

מהם שני המספרים?

המספר הראשון (הנכתב משמאל) נקבע ע"י סוג התאים בדגימה המהווים 51% או יותר מהתאים הנצפים בדגימה. המספר השני הוא דרגת התאים המצויים בשיעור של לפחות 5% מהדגימה אבל פחות מ-  50%, כלומר בין 5% ל- 49%.  סה"כ סכום שני המספרים נותן את דרגת גליסון בסולם של מ- 2 (תקין) ועד 10 (חמור ביותר). למשל: לאדם שיש לו דרגת גליסון של –  7 = 3 + 4 משמעותו שיותר מ- 50% מהתאים בדגימה מראים דרגה 4 ואילו פחות מ- 49% בדגימה מראים דרגה 3.

אדם שיש לו את אותה דרגת גליסון אבל המספרים הם: 7= 4 + 3, מצבו טוב יותר, מפני שיותר מ- 50% מהתאים הם בדרגה 3 והמיעוט הוא בדרגה הגבוהה יותר – דרגה 4.

 

הידרוקורטיזון-

הידרוקורטיזון זהה מבחינה כימית להורמון קורטיזול המיוצר על ידי בלוטות יותרת הכליה. אחד משימושיו החשובים הוא כתחליף להורמון במקרה שאינו מיוצר  בבלוטת יותרת הכליה.

טיפול בקטוקונזל (ניזוראל), במסגרת טיפול הורמונאלי מקו שני לחולי סרטן הערמונית, מביא להפסקת היצור של ההורמון קורטיזול בבלוטת יותרת הכליה ולפיכך נדרש לקבל, באופן מלאכותי, הידרוקורטיזון. המינון המדויק צריך להיקבע באופן אישי על-פי הצורך של המטופל. חוסר בהורמון הזה עשוי לפגוע בצורה מסוכנת בגוף, עד כדי מוות. לכן יש להקפיד לקחת את כדורי ההידרוקורטיזון בתקופת הטיפול בקטוקונזל. במקרה של איבוד ההכרה של מטופל בהידרוקורטיזון, יש להודיע לצוות הרפואי, באופן מפורש, שהחולה צורך הידרוקורטיזון.

 

המתן ופקח עין  watchful waiting  –

מצב בו חולה בסרטן הערמונית אינו מטופל בטיפול פעיל כלשהו נגד המחלה אלא נמצא במעקב אונקולוגי צמוד שמטרתו לבחון את התפתחות המחלה ולהתחיל בטיפול פעיל ברגע בו המחלה תתקדם מעבר לרף מסוים.

ויאגרה Viagra – תכשיר המיועד להביא לזקפה אצל גברים הסובלים מחוסר בזקפה.

תכשירים דומים– סיאליס, לויטרה.

התכשיר ניתן עפ"י מרשם רפואי.

זומרה  Zomera – תכשיר שמטרתו להביא לדיכוי הפעילות האוסטאוקלאסטית בעצמות, תופעה הגורמת לאיבוד הסידן בעצם ולסיכון להתפוררותה.  הפעילות אוסטאוקלאסטית נגרמת מגרורות בעצמות המאפיינת חולי סרטן ערמונית מתקדם כמו גם חולות סרטן השד וחולים אחרים עם גרורות בעצמות.

פעילות אוסטאוקלאסטית זו עלולה לגרום להפרשה מוגברת של סידן לדם ולגרום בעיות רבות בגוף ובכללם עומס על הכליות כתוצאה מעודף הסידן בדם.

התכשיר ניתן בעירוי לווריד בתדירות של פעם בחודש עד פעם בשנה בהתאם להחלטת האונקולוג. משך העירוי כ-15 דקות.

תכשיר הזומרה מחליף את התכשירים פחות יעילים שהיו בשימוש בעבר, כמו "ארדייה" ואחרים.

התכשיר מיוצר ע"י חברת "נוברטיס"

שתי תופעות לוואי  הנובעות מהטיפול בזומרה שיש לשים לב אליהם:

קרא על תופעות הלוואי של הטיפול בזומרה

הערה:  באנגלית התכשיר נקרא "זומתה" אך בארץ שינו את שמו ל"זומרה" מחשש לפירוש הלא נעים של השם באנגלית "זו-מתה".

זולדקס  Zoladexתכשיר המיועד לדכא את יצור הטסטוסטרון אצל חולי סרטן הערמונית המטופלים בטיפול הורמונאלי.

התכשיר ניתן בזריקה באזור הבטן בד"כ אחת ל-12 שבועות בזיקה עם מינון 10.8 מ"ג.                                       מינון זה נקרא LA)   Long Action) אך יש גם מינון המתאים לארבעה שבועות.

התכשיר מיוצר ע"י חברת "אסטרה זנקה". תכשיר מקביל נקרא "לופרון".

טיפול הורמונאלי

טיפול לחולי סרטן הערמונית שתכליתם ביצוע שינוי הורמונאלי בגוף שמטרתו לדכא את סרטן הערמונית.

תכשירים הורמונאליים הנפוצים ביותר בטיפול בחולי סרטן הערמונית:

קזוֹדֶקס – להפחתת הקליטה של טסטוסטרון בתאים הסרטניים.

זוֹלדֶקס ולוּפּרון – נועד להפחית את יצור הטסטוסטרון באשכים.

טיפולים משלימים וטיפולים אלטרנטיביים

( Complementary and Alternative Medicine   (CAM

 – טיפולים שאינם נכללים במסגרת הרפואה הסטנדרטית ובדרך כלל אינם מומלצים על ידה. למשל טיפולים בדיאטה, ויטמינים, תוספי תזונה, דיקור במחטים, מסג'ים, ויטמינים ועוד. טיפולים אלה אינם מבוצעים כטיפולים העיקריים אלא כתוספת וכהשלמה לטיפולים הקונוונציונאליים.

נוגד חימצון, Antioxidant  – נוגד חימצון הוא חומר המונע נזקים בגוף, הנגרמים, באופן טבעי, ע"י תהליכי חילוף החומרים.

נוגדן, Antibody –  נוגדנים הם סוג של חלבון שנוצר ע"י סוג של כדוריות דם לבנות בתגובה לחומר זר (פולש) בגוף (אנטיגן). חלק מהנוגדנים  הורסים בעצמם את האנטיגן. במקרים אחרים הנוגדנים עוזרים לכדוריות הדם הלבנות להרוס את האנטיגן.

עריסת הערמונית, Prostate bed –  המקום בגוף בו נמצאת בלוטת הערמונית.

סרטן ערמונית עמיד לטיפול הורמונאלי,

 Hormone Refractory Prostate Cancer (HRPC)

 וגם

Androgen-Independent prostate cancer

מצב בו סרטן הערמונית מתפתח גם ללא נוכחות טסטוסטרון. לדוגמא מצב בו ה-PSA עולה גם כאשר החולה מטופל בטיפול הורמונאלי ורמת הטסטוסטרון בגופו נמוכה מאד.

פוספטזה אלקלית,  AP) Alkaline Phosphatase )

– חלבון המיוצר בכבד ובעצמות. רמה גבוהה שלו עלולה להעיד על סרטן או גרורות בעצמות או בכבד אך יתכן גם שזו תופעה ללא ממאירות.

PSA חלבון המופק ע"י בלוטת הערמונית ונמצא בדם. בדרך כלל, הריכוז שלו בדם גדל, אצל חולים בסרטן הערמונית. ה-PSA משמש כסמן (Marker) לסרטן הערמונית. לעיתים הקריאה שלו עולה גם במקרה של גידול שפיר של בלוטת הערמונית או במקרה של דלקת בערמונית. קיום יחסי מין או פעילות גופנית המשפיעה על הערמונית (רכיבת אופניים, למשל) לפני בדיקת הדם עשויים אף הם להגדיל את הקריאה של ה- PSA. יחידות שבהן הוא נמדד הן  ng/ml ( 1 חלקי 109 גרם PSA באלפית ליטר דם).

PSA חופשי (Free PSA)

הPSA – יכול להימצא בשני צורות במחזור הדם-

PSA המחובר לפרוטונים וPSA שאינו מחובר לפרוטונים, הנקרא PSA חופשי. בדיקת ה –PSA הרגילה מודדת את הסכום של ה PSA המחובר לפרוטונים והPSA חופשי. מחקרים מצאו שהיחס בין הPSA חופשי וה PSA עשוי להיות מדד לגבי מידת האגרסיביות של הסרטן. נמצא שהיחס של פחות מ 0.14 מעיד, בתנאים מסוימים, על מחלה אגרסיבית.

PSADT – זמן הכפלת ה-PSA 

(PSA Doubeling Time)

משך הזמן שבו ה-PSA מכפיל את ערכו. זהו מדד למהירות עלית ה-PSA הנותן אינדיקציה למהירות התפשטות של המחלה. (PSADT נמדד במונחי זמן, חודשים שנים או ימים). ככל שה PSADT ארוך יותר כך המחלה מתפשטת באיטיות רבה יותר.

טיפול הורמונאלי,    (Hormone Therapy (HT

סרטן הערמונית זקוק בדרך כלל להורמון המין הגברי (טסטוסטרון ) כדי להתפשט. הטיפול ההורמונאלי מיועד לחסום את הזמינות של טסטוסטרון לתאים של סרטן הערמונית.

ישנן מספר טכניקות לביצוע הטיפול ההורמונאלי:

1.    קזודקס (אנדרוקור או תכשירים דומים). חומר הדומה באופן מסוים בהרכבו לטסטוסטרון. פועל ע"י חיבור לקולטנים (רצפטורים) של תאי סרטן הערמונית ומונע את החיבור של הטסטוסטרון לתאים הממאירים ובכך מביא לדעיכתם ולמותם.  ניתן בכדורים בני 50 מ"ג או 150 מ"ג.

2. זריקת זולדקס, לופרון או תכשירים דומים. מתן הוראה לגוף להפסיק את יצור הטסטוסטרון באשכים.  ניתן באמצעות זריקה כל 12 שבועות (10.8 מ"ג) או באמצעות זריקה כל חודש.

PSA התחלתי, Baseline PSA –  רמת ה-PSA בתחילת הטיפול. משמשת כמדד בסיס להגדרת הצלחת הטיפול בהמשך.

 

קטוקונזול

  טיפול בקטוקונזול ( ניזוראל) – זהו תכשיר שבמקורו משמש כתרופה נגד פטריות. הסתבר שהוא גם פועל באופן נמרץ  גם נגד סרטן הערמונית. הוא נרשם לעיתים, ע"י האונקולוג המטפל, לחולים שפתחו עמידות לטיפול הורמונאלי. הטיפול בקטוקונזול נחשב לטיפול הורמונאלי מקו שני.

לעיתים הקטוקונזל נרשם במינון נמוך ואז הוא נקרא

 (LDK  (Low Dose Ketoconazole

לעיתים האונקולוג מחליט לעשות שימוש במינון גבוה ואז הטיפול נקרא

                        HDK (High Dose Ketoconazole)

הקוטוקונוזול, גורם להפסקה מוחלטת של הייצור ההורמונאלי בבלוטת יותרת הכליה. הבלוטה מייצרת, בין היתר, די-הידרו טסטוסטרון, שגם הוא הורמון המאיץ את התפתחות סרטן הערמונית. בנוסף לדי-הידרו טסטוסטרון, בלוטת יותרת הכליה מייצרת גם אדרנלין וסטרואידים אחרים הנחוצים לפעילותו התקינה של הגוף. כדי לפצות את הגוף על החוסר בסטרואידים שנוצר כתוצאה מהשימוש בקוטוקונוזול, יש ליטול כדורי הידרוקורטיזון, כאשר המינון המדויק צריך להיקבע באופן אישי על-פי הצורך של המטופל. מחסור משמעותי בהידרוקורטיזון עלול להביא למצוקה גופנית אמיתית, ובמקרים קיצוניים אף למוות. למשל, במקרה של איבוד ההכרה של מטופל בהידרוקורטיזון, יש להודיע לצוות הרפואי מפורשות שהוא צורך הידרוקורטיזון.

קרבופלטין, Carboplatin – תכשיר כימותראפי ממשפחת התכשירים הפלטיניים. ניתן כטיפול לחולי סרטן הערמונית גרורתי, בד"כ בשילוב עם תכשירים נוספים כמו טקסוטר. נמצא כיעיל בקרב נשאי מוטציות בגנים brca2  וגם brca2.

קרצינוגן, carcinogen –  כל חומר הגורם לסרטן

קרצינומה,  carcinoma סרטן המתחיל ברקמה המקיפה או מהווה חלק מרקמה המקיפה אבר פנימי בגוף. יש לו נטייה לשלוח גרורות לרקמות או לאברים אחרים בגוף.
Definition: (KAR-sin-OH-ma) Cancer that begins in the tissues that line or cover internal organs and that has the tendency to invade other tissues and organs.

רקמה סרטניתneoplasm, tumour 

רקמה של תאים המתפתחת בגוף בצורה לא נורמאלית המתבטאת בעיקר בהתחלקות מהירה של התאים וגידול מהיר שאינו מאפיין רקמת תאים נורמלית. רקמת תאים זו אינה מתפקדת בשום תפקוד נורמאלי של הגוף.

 תאי דם לבנים או כדוריות הדם הלבנות או לויקוציטיים  White Blood Cell או WBC

ספירת התאים הלבנים נעשה בד"כ  כחלק מספירת הדם במסגרת בדיקות הדם.

כמות התאים הלבנים בדם משמשת כמדד לרמת החיסון של הגוף. רמה נמוכה מהנורמה מציינת רמת חיסון נמוכה מדי. כמות גדולה מהנורמה עשויה להעיד על תהליך זיהומי בגוף.

לחולי סרטן הערמונית יש לעיתים רמה נמוכה של תאים לבנים הנובעת מטיפולים שונים כמו טיפולים כימותראפיים, טיפול הורמונאלי ואחרים.

ערכים תקינים (נורמה): 4,300-10,800.

 תשישות, Asthenia  חוסר כוח, חוסר אנרגיה, חולשה. מצב הנגרם לפעמים ע"י טיפולים כמו כיומוטראפיה, טיפול הורמונאלי וטיפולים אחרים.

אודות המחבר