תרגילי קגל לשליטה על השתן

          לאחר טיפול בסרטן הערמונית: מתי, למה ואיך.

Kegel Exercises After Prostate Cancer Treatment:
When, Why, and How

תרגום מכתבה שפורסמה ב:

UC Berkeley

School of Public Health

Health and Wellness Alarts

ניתוח או הקרנות לטיפול בסרטן הערמונית עלולים לגרות את השופכה, את צינור השתן, את שלפוחית השתן, או  את השרירים הטבעתיים (urinary sphincter) שמתכווצים כדי לעצור דליפות  שתן מן השלפוחית שלא לצורך.

כתוצאה מכך, עלולה להתפתח מידה מסוימת של חוסר שליטה ודליפת שתן (שבא לידי ביטוי בטפטוף ברמה נמוכה או גבוהה). למרבית המזל, חוסר שליטה ודליפת שתן חריפה קורה  אצל פחות מ 3% מהאנשים לאחר שעברו כריתת ערמונית רדיקאלית או הקרנות לטיפול בסרטן הערמונית. יחד עם זאת, השגת שליטה מלאה על פעילות השלפוחית ועצירת דליפת שתן עלולה לקחת עד 6 חודשים.

תרגילי רצפת האגן (קגל) הינו אחת הגישות שבהן ניתן לנהל בעיות חוסר שליטה בדליפת שתן. הן פותחו בשנות הארבעים על ידי ד"ר ארנולד קגל, והן מחזקות את שרירי האגן אשר תומכים בשלפוחית השתן.

לביצוע תרגילי קגל, עליך להיות מסוגל ראשית לאתר את מקומם של שרירי רצפת האגן. (דרך קלה לעשות זאת היא לעצור ולהתחיל מחדש את זרימת השתן ולשים לב באיזה שרירים אתה משתמש – אם כי לא מומלץ לעשות זאת בזמן השתנה). כווץ את השרירים לשלוש שניות והרפה אותם לזמן דומה; חזור על כך 10 עד 15 פעמים. בהדרגה העלה את משך הכיווץ עד ל 10 שניות.

דרך אחרת היא לכווץ ולהרפות את השרירים במהירות. או שאתה יכול לכווץ באיטיות את השריר עד שתגיע לכווץ מקסימלי, ואז לשחרר באיטיות. חזור על התרגול מספר פעמים לאורך היום.

שים לב שאתה לא משתמש בשרירים אחרים, כמו שרירי הבטן, הישבן, או שריריות הירך בזמן ביצוע תרגילי קגל; שימוש בשרירים אלה לא לא יועיל לשרירי רצפת האגן. ואל תעצור את הנשימה בזמן הביצוע. אם אתה מתקשה בזיהוי ובידוד השרירים המתאימים, תוכל להסתייע באורולוג, פיזיותרפיסט, או אחות שידריכו אותך. ייתכן שיעברו מספר חודשים עד שתיווכח בשיפור בנושא מורכב של דליפת שתן אצל מטופלים בסרטן הערמונית.

לחץ כאן  לתרגילי קגל נוספים.

 

הערה – במחלקות אורולוגיות בבתי חולים קימת הדרכה מעשית לתרגילים אלה הניתנים על ידי אחיות המחלקה.

תרגום: אפי פז

דצמבר 2018

אודות המחבר

צור נושא חדש

תגובה אחת
  1. שמואל יאיר

    קראתי בעיון
    ויישמתי את תרגילי הפיזיותרפיה
    רציתי לדעת אם יש בידכים ריכוז זכויות המגיעות למי שעבר כריתת ערמונית
    תודה