יעוץ מיני לחולי סרטן הערמונית

חברים יקרים

ייעוץ מיני יכול להינתן ברמות התערבות שונות בהתאם למצבו הרפואי של החולה בסרטן הערמונית.
הייעוץ לחולי סרטן הערמונית מוצע החל משלב המעקב פעיל. בשלבי המחלה הראשוניים הייעוץ יהווה מניעה לקשיים באינטימיות ובמיניות, שעשויים להופיע בהמשך, מתן כלים לתקשורת מינית יעילה ופתוחה יותר והרחבת הרפרטואר המיני כפי שמקובל על שני בני הזוג.

בשלבים מתקדמים יותר של מחלה יהווה הייעוץ המיני התערבות ברמה של מתן הצעות ספציפיות בהתאם לקושי התפקודי עליו מדווח המטופל ו/או בת הזוג והפנייה לאנשי מקצוע נוספים על פי צורך. אין ספק שידע משמעו כוח ולפעמים שיחה עם בעל מקצוע בעל ניסיון יכולה להראות את האור שבקצה המנהרה, יכולה להשמיע לנו את מה שאנחנו יודעים כל כך טוב ובכל זאת כל כך מתקשים להפנים, יכולה להעצים את היש.

בתקופה הקרובה אעלה על האתר נקודות ספציפיות של שינויים וקשיים עליהם מדווחים מטופלים בנושא האינטימי והמיני. באם יש שאלות או רצון שאתייחס לנושא מסוים אשמח לעמוד לרשותכם בכל עת נוכח הידיעה כי אינטימיות ומיניות יכולים להפחית דחק רגשי ולהפחית את התחושות הקשות המתלוות לגילוי המחלה. הפעם בחרתי להתמקד בשלב הראשוני ביותר בו התגלתה המחלה ועדיין הבחירה היא לא לעשות כלום פרט למעקב.

על פניו זה תמים לחלוטין, האומנם???

בכל שנה יש עליה בשכיחות גילויי מקרים חדשים של סרטן הערמונית .

מעקב פעיל הינה שיטה רווחת במקרים של מחלה מקומית מצומצמת, שמטרתה להקנות איכות חיים, לאורך זמן ארוך ככל הניתן, תוך שמירה על התפקוד המיני. אולם יש לקחת בחשבון שגם במצב של מעקב פעיל עשוי לגרום למצב של דחק רגשי קשה בעל השפעה על התפקוד המיני. ישנם כמה מחקרים הטוענים כי כבר בשלב המעקב פעיל ישנן בעיות בתפקוד המיני שחלקן מבוססות על בעיה אורגנית כלומר המחלה עצמה גורמת לקושי תפקודי כמו ירידה בזקפה כל זאת בהתאם למיקום וגודל הגידול וכמובן מצב של דחק הוא שלעצמו יכול להשפיע באופן משמעותי על היכולת להגיע לזקפה כזו שמספיקה לחדירה.

התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום המיניות בקרב חולי סרטן עשויה לשפר מאד את מצב הרוח, שיחה עם בתבן הזוג על הנושא המיני, העלאת חששות, לבטים ופחדים איננה מפחיתה ממעמדך אלא מקרבת ויוצרת ערוץ תקשורת חשוב שגם הוא יכול להקל מאד ולהפחית חרדה מפני הבאות.

מאחר והבעיה בתפקוד המיני איננה הבעיה המרכזית אלא משנית למחלת הסרטן, רווחת המחשבה בקרב המטופלים ובנות זוגם כי הבעיה בתפקוד המיני היא של המטופל עצמו, ועליו לפותרה באם מעוניין בכך. ואכן אני יכולה להעיד שרוב הפניות אלי הן של גברים המתמודדים עם מחלת הסרטן והטיפול בה. כאן המקום לציין שקושי בתפקוד מיני וההסתגלות אליו הוא תמיד של שני בני הזוג ( למי שיש כמובן ). ועדיף שתמיכה מתן מידע והצעות לפתרון תינתנה בעבור שניים. מחקרים מראים שבנות/בני זוג לחולי סרטן חווים רמות דחק עוד יותר גבוהות משל המטופל עצמו שנמשכות לפרקי זמן ממושכים עוד יותר מהמטופל עצמו. חשוב להיות מודעים למצבים אלו ולהבין שהחרדות והפחדים עצמם לעיתים מנותבים לקשר האינטימי שלכם ונותנים תחושה של כישלון זוגי באין יכולת התמודדות – כביכול!

אני מקווה שבפרק זה העליתי מספר נקודות למחשבה למי שנמצא בתקופה זאת ולמי שכבר עבר אותה אבל במחשבה לאחור יכול לזהות ששם הקושי התחיל…

בהמשך אכתוב על השפעת הטיפולים השונים על התפקוד המיני ותמיד בהקשר בני/בנות הזוג!

שרון פלג נשר

אחראית מרפאת מיל"א

הכותבת היא אחות במקצועה העוסקת בייעוץ מיני לחולי סרטן מזה כ 11 שנה במסגרות שונות בארץ ובעולם.

ייעוץ מיני לחולי סרטן, מערך אונקולוגי, מרכז רפואי תל אביב

פורסם בינואר 2011

 

אודות המחבר