ממצאי מחקר : ניתוח להסרת הערמונית גם במקרים בהם התאים הסרטניים פרצו מבלוטת הערמונית

הופיע באתר OHS ב-28 למאי, 2011

"מצאנו כי מטופלים שאצלם אובחן סרטן ערמונית מקומי מתקדם, יכולים ליהנות מהפסקות ממושכות ללא סרטן", אמר ד"ר ר' גפרי קרנס (Karnes), מהמחלקה האורולוגית של קליניקת מאיו.

תוחלת החיים הארוכה של מטופלים עם סרטן ערמונית מתקדם, מרמזת על כך שהם מועמדים טובים לניתוח, כך גילו חוקרים מקליניקת מאיו. המחקר שלהם גילה תוחלת חיים של 20 שנה אצל 80% מהמטופלים אשר אובחנו בסרטן שאולי חרג מהערמונית, הידוע בשים סרטן הערמונית cT3. הם טופלו בכריתה רדיקלית של הערמונית, כלומר ניתוח כירורגי להסרת בלוטת הערמונית. בעבר לא  הציעו כריתה רדיקלית למטופלים עם סרטן הערמונית cT3 אלא הקרנות או טיפול הורמונאלי בלבד.

החוקרים הציגו את ממצאים בפני הכנס השנתי של האגודה האמריקנית לאורולוגיה, שנערך בוושינגטון.

"אנחנו מצליחים הרבה יותר טוב לזהות ולהרחיב את מספר המועמדים לניתוח, והדבר מניב תוצאות טובות וארוכות יותר לרבים מאד מהמטופלים שלנו", אמר ד"ר ר' גפרי קרנס (Karnes), מהמחלקה האורולוגית של קליניקת מאיו. "מצאנו כי מטופלים שאצלם אובחן סרטן ערמונית מקומי מתקדם, יכולים ליהנות מהפסקות ממושכות ללא סרטן בעקבות הניתוח להסרת הערמונית."

תוחלת חיים של 20 שנה אצל 80% המאובחנים ב-cT3, בהשוואה ל-90% אצל המאובחנים ב-cT2, שהוא סרטן שעדיין מוגבל לערמונית. זהו מעקב ארוך טווח אחר מטופלים אשר עברו ניתוח בין השנים 1987 עד 1997, והוא חשוב להבנת התוצאות הטובות אצל מטופלי cT3. מדגם המחקר כלל מטופלים אשר אובחנו ונותחו בין השנים 1987 עד 1997. המחקר מתמשך ויבדוק נתונים עדכניים.

הערות עדכניות איצי באר מתאריך 3/2020:

  1. למרות הממצאים הנ"ל, לדעתי יש לשקול בכובד ראש ביצוע ניתוח רדיקלי להסרת הערמונית במצב בו התאים הסרטניים פרצו מקופסית הערמונית. כאשר שוקלים ביצוע ניתוח רדיקלי במצב זה, יש לקחת בחשבון את הסיכון של חזרת המחלה, הסיכון לפגיעה באיכות החיים והחיתוך המסיבי בגוף לעומת האלטרנטיבות הטיפוליות הקיימות.
  2. לרשות החולים הרלוונטיים עומד כיום כלי רב עוצמה שעוזר לקבל החלטה מושכלת האם לבצע ניתוח או לנקוט בגישה טיפולית אחרת. אלו הן הנומוגרמות של סלואן קייטרינג (מרכז רפואי לטיפול ולמחקר במחלות סרטן, שמושבו בניו יורק שבארצות הברית. הוא הוותיק והגדול בין בתי החולים למחלות סרטן בארצות הברית).

הנומוגרמות מנבאות את סיכויי ההצלחה של הניתוח.

לפירוט ולדוגמת שימוש בנומוגרמות, היכנס לעץ ההחלטות ל"ניתוח להסרת הערמונית" בכפתור "מידע נוסף".

לכניסה הקש כאן

אודות המחבר