מה בין ניתוח בשיטה הפתוחה, לפרוסקופי ורובוטי?

כיצד להחליט בין האפשרויות לניתוח סרטן הערמונית: פתוח או בפולשנות מינימאלית?

פורסם בינואר 2011

עדכון 3/2020 – כיום הניתוח בשיטה הלפרוסקופית נעלם ובפועל לא מבוצע, כמעט לגמרי. גם ניתוח פתוח כמעט ולא מבוצע ורוב הניתוחים להסרת הערמונית נעשים היום בעזרת רובוט דה וינצ'י.

 דו"ח מיוחד מתוך John Hopkins Health Alerts

באיזו שיטה משיגים את התוצאות הטובות ביותר בניתוח להסרת הערמונית? האם ניתוח פתוח או בפרוצדורות שהן פולשניות במידה מינימאלית? ד"ר אלן וו. מרטין (Martin) שהוא מומחה בעל שם עולמי בחקר וגם טיפול בסרטן הערמונית, עוסק בשאלה חשובה זו בקטעים נבחרים מתוך הדו"ח המיוחד "בחירת הטיפול הנכון בסרטן הערמונית".

קיימות שלוש שיטות להסיר את הערמונית: הראשונה היא הניתוח המסורתי ע"י ניתוח פתוח, והאחרות הן לפרוסקופיה והרובוט. השורה התחתונה היא: זהו ניתוח דומה להסרת הערמונית המתבצע בשיטות שונות. נכון להיום, אין שום מחקר מדעי בשיטה אקראית אשר מעריך באופן מלא את הסוגיות הבסיסיות הנ"ל.

המומחים שלנו במרכז הרפואי "הופקינס" בחנו את המשתנים הקריטיים לגבי הגישות הכירורגיות השונות, ובהם אובדן דם, הצורך בעירוי דם, כאבים, קשיים בזקפה, ריפוי הסרטן, וכן תופעות לוואי של הניתוח, וגם חזרה לעבודה. לא גילינו הבדלים.

כיצד תוכל לייעץ לאדם לבחון את כל האפשרויות לגבי ניתוח הערמונית, בשעה שמשווקים את הניתוח באמצעות רובוט באופן כה נמרץ כבחירה הטובה ביותר?

זה ממש לא קשה. אני יושב עם המטופל ומסביר לו את השיווק והפרסומים לגבי הפרוצדורה הרובוטית, וכיצד הם מטים את החלטות המטופל. אני גם מסביר לו את העובדה שכאן, במרכז הרפואי "הופקינס" הניצב בחוד החנית לגבי הטיפול בסרטן הערמונית, אין לכאורה שום הבדל בין פרוצדורה פתוחה לבין פרוצדורה רובוטית.

אם לדבר בשם הכירורגים שלנו במרכז הרפואי "הופקינס", אשר מבצעים כריתת ערמונית הן בשיטה הפתוחה והן בשיטה הרובוטית, אין זה משנה לנו באיזה ניתוח יבחר המטופל, בסופו של דבר. השאלה היא אם הולכים לחדר ניתוח מס' 6 או למס' 18 לעשות את הניתוח להסרת הערמונית. ניתוח אחד נמשך מעט יותר משעה, ואילו השני נמשך מעל שעתיים וחצי. התוצאות הסופיות הן דומות.

כירורגים מסוימים מפרסמים שהם יכולים לבצע כריתת ערמונית באמצעות רובוט בתוך 90 דקות. האם זה אפשרי?

אם כירורג אומר שהפרוצדורה נמשכת 90 דקות, אזי השאלה הנשאלת היא מהי הגדרת "משך הניתוח". מנתחים אלה מחשבים רק את הזמן שהם יושבים ליד הקונסולה של הרובוט ומנתחים את המטופל. אבל אצלנו במרכז הרפואי "הופקינס" השעון מתחיל לעבוד כאשר מסיעים את המטופל לחדר הניתוח, ונעצר כאשר הוא מגיע לחדר ההתאוששות. כך לוקחים בחשבון את זמן ההכנה הדרוש להכין את המטופל לניתוח, ולא רק הזמן נטו שהרופא מסיר את הערמונית.

איך החולה יכול לבחור בין מנתח המבצע פרוצדורה פתוחה לבין מנתח המשתמש ברובוט או בלפרוסקופיה?

הנה מה שאני אומר לכל המטופלים המיועדים. אל תביא לביתך שרברב לעשות עבודות חשמל. אם המנתח אומר לך שהוא סמוך ובטוח שיעניק לך את הניתוח הטוב ביותר עבורך בטכניקה מסוימת – פתוחה, לפרוסקופיה או רובוט – ואותו מנתח נראה לך, בחר בו להיות המנתח שלך.

כמה הערות  של איצי באר בנוגע לכתוב:

  1. להבנתי היתרון של הניתוח הלפרוסקופי והרובוטי על פני השיטה הפתוחה היא מניעת הצורך בפתיחה מסיבית של הבטן. יש בכך משום יתרון במשך ההחלמה, ברמות הכאבים וכו'.
  2. היתרון של ניתוח פתוח על 2 השיטות האחרות הוא שהמנתח יכול להיעזר בידיו למישוש ובדיקת הערמונית ע"מ לקבל רושם על אופן התפשטות התאים הממאירים. כמו כן הוא רואה את אזור הניתוח באופן בלתי אמצעי ולא בעזרת מצלמת טלביזיה. בעניין הזה הטכניקות הלפרוסקופית והרובוטית מאפשרות שימוש ביכולת ההגדלה (הזום) של המצלמות הטלביזיה כך שניתן לראות את האברים הרלוונטיים שבחלל הבטן אולי טוב יותר.
  3. על מועמד לניתוח להסרת הערמונית, בבואו לשקול באיזה טכניקה ובאיזה מנתח לבחור, לזכור שניסיונו ומיומנותו של המנתח היא פרמטר חשוב ביותר לקבלת תוצאות טובות. לכן יש לבחור מנתח שמאחוריו רקע מוכח של מאות ניתוחים מוצלחים שביצע בטכניקה הנדונה.

איצי באר 1/2011

אודות המחבר