חולה יקר

יעילות הטיפול בך, חולה סרטן הערמונית, נובע במידה רבה מקבלת החלטות נבונה על דרך הטיפול הנכונה ביותר. לעיתים, קבלת ההחלטה אלה אינה פשוטה כלל ועיקר ויתכן כי יעמדו בפניך מספר אפשרויות שלכל אחת מהם קיימות יתרונות וחסרונות. כדי לעזור בקבלת החלטות נבונה בנינו "עץ החלטות למתמודד עם סרטן הערמונית".

לכניסה לעץ ההחלטות  הקש כאן

מומלץ להיעזר בו, אם כי ברור שאין הוא עונה על כל השאלות ואינו מספק את כל המידע הרלוונטי.

מהצד השני, החלטה על טיפול לא נכון או נכון בחלקו עלול להביא לסבל מיותר במקרה הטוב  ולתוצאות יותר חמורות במקרים אחרים.

סרטן הערמונית היא מחלה אונקולוגית אשר התגלתה בפתולוגיה אחרי ביופסיה (בתהליך הביופסיה מוציאים דגימות רקמה, חשודות כסרטניות, מהערמונית והרופא הפתולוג מאבחן האם יש בהם תאים סרטניים ומה דרגת הממאירות שלהם).

עם  קבלת תוצאות הביופסיה וההדמיות הנוספות שנעשו (CT, MRI וכו') יש להתייעץ עם רופא אונקולוגי, מומחה בסרטן הערמונית, לגבי הטיפול המתאים.

אונקולוגים מומחים מכירים היטב מהם את מגוון הטיפולים האפשריים, מהם האמצעים הנוספים הנדרשים לאבחון היקף המחלה, הם גם מכירים מגוון רחב של תרופות אונקולוגיות, מבינים היטב את התנהגות המחלה לפני גלוי המחלה וכן את דרך ההתנהגות הצפויה של המחלה בעקבות הטיפולים.

עם זאת יש לזכור כי גם הרופא המומחה הוא בן אנוש ויתכן שיש דרכי טיפול נוספות ואולי נכונות יותר עבורך.

לכן יש לשקול קבלת חוות דעת נוספת ממומחה נוסף והיא עשויה להיות בעלת חשיבות כדי גבוהה להשגת הטיפול המיטבי.

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא שהנטייה של רופא מומחה היא להציע לחולה טיפול מתחום התמחותו. (למשל רופא מומחה בניתוחים להסרת הערמונית יטה להציע לחולה ניתוח להסרת הערמונית ורופא שהתמחותו הקרנות לערמונית יטה להציע הקרנות) ולכן יש להשתדל לקבל חוות דעת מאונקולוג מומחה שאינו מתמחה בטיפול ספציפי.

לעיתים כאשר המחלה ממוקמת בערמונית בלבד ורמתה מאד נמוכה – ההמלצה תהיה להישאר במעקב פעיל – ללא טיפול אקטיבי אך במעקב אונקולוגי.

זהו מצב שבו המטופל הולך על חבל דק ומומלץ לבצע את המעקב באופן הדוק ואחראי כך שבמידה והמחלה מתפשטת תהיה תגובה טיפולית בזמן הנכון.

ישנם מקרים שבהם האונקולוג ימליץ על טיפול בשלוש רמות:  ניתוח ובהמשך טיפול הורמונאלי והקרנה.

חולים שמחלתם פרצה מהערמונית ושלחה גרורות לעצמות ו/או לבלוטות לימפה מרוחקות מהערמונית הם מקרים שבהם ניתוחים וקרינה כנראה לא יהיו יעילים במיוחד שכן "הסוסים כבר ברחו מהאורווה" ונראה שהסרת הערמונית, או הקרנתה, לא תועיל למאמץ לדכא את המחלה.

גם במקרים מורכבים כאלה האונקולוג הוא דמות מרכזית בקבלת המלצות לטיפול היעיל ביותר.

במקרים הללו מומלץ במיוחד לקבל חוות דעת נוספת.

עוד כמה מילים על הנושא הנפשי. קבלת ההודעה על כך שלקית במחלת הסרטן היא בשורה נוראה לכל אדם. חלק מאיתנו נמצאים עקב כך במצב נפשי קשה. אין להתבייש בכך, יש לטפל בנושא הזה כמו בשאר היבטי המחלה. פנייה למומחה היא דבר מבורך ועשוי להועיל גם בנושא הזה.

בסופו של יום, ההחלטה הסופית על דרך הטיפול בכם היא שלך ושל הקרובים אליך. תחליט כך שתהיה משוכנע שאתה תקבל את הטיפול המיטבי. אסוף את כל המידע הרלוונטי שיעזור לך לקבל את ההחלטות הטובות ביותר.

אנו חברי עמותת "חיים עם סרטן הערמונית", עשויים להיות לך לעזר. אמנם איננו רופאים אך יש לנו ניסיון כחולים ותיקים שחווינו על בשרנו חלק גדול מהבעיות והדילמות שאתה נמצא בה.

 

הרבה בריאות לכולם.

 

‏אפריל, 2018

כתיבה: יעקב ברנע

עריכה: איצי (יצחק) באר

אודות המחבר

צור נושא חדש

2 תגובות
  1. מייק

    שלום לכולם ,
    בן 56 , אובחנתי לאחרונה עם סרטן הערמונית , גליסון 7 (3+4) , דו צדדי .
    מתלבט בין ניתוח , הקרנות וברכיתרפיה .
    אשמח לשמוע מאנשים שהתלבטו כמוני , לשתף ולספר מנסיונם .

    • אופיר

      שלום מייק,
      אני עם אותם הנתונים כמוך, ונמצא האותה צומת דרכים, אשמח לשמוע מה עשית בסופו של דבר.