טיפול חדש לחולים בעל עמידות לטיפול הורמונאלי לאחר כשלון הטיפול בטקסוטר

בשורות טובות לחולי סרטן הערמונית העמיד לטיפול הורמונאלי.

לאחרונה אישר ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאיות) וגם רשויות הבריאות בארץ לשימוש טיפול חדש לחולי סרטן הערמונית העמידים לטיפול הורמונאלי לאחר שנמצא בניסוי, בפאזה שלישית, כמאריך חיים לחולים שהטיפול בטקסוטר הפסיק להיות יעיל עבורם.

תכשיר הטקסוטר הינו מקובל כטיפול קו ראשון לחולים שהטיפול ההורמונאלי הפסיק להשפיע אצלם.

הטיפול החדש מיועד לשימוש כטיפול קו שני לחולים שהטיפול בטקסוטר נכשל אצלם.

הוא מורכב מתכשיר הנקרא ג'בטאנה (Jevtanaאו Cabazitaxel  (המיוצר ע"י חברת סנופי אוונטיס)  נמצא כמאריך חיים בשיעור ממוצע של 15.1 חודש (2.6 חודשים יותר מאשר מיטוקסאנטרון לבד).

האונקולוג בעל השם כמומחה לסרטן הערמונית ד"ר צ'ארלס מאיירס מסר כי הוא ומומחים אחרים נרגשים מהתוצאות הטובות של השימוש בקאבהזיטאקסל כמו גם מכך שהמטופלים סובלים מפחות תופעות לוואי בהשוואה לטיפול בטקסוטר. יתכן אף שהיש הגיון בשימוש ב קאבהזיטאקסל כטיפול קו ראשון במקום הטקסוטר.

לקריאה נוספת באנגלית:

(צריך להירשם):  Cabazitaxel: New Chemo Approved for Advanced Prostate Cancer

(לא דורש הרשמה):  Cabazitaxel Increased Survival for Patients with Advanced Hormone-Refractory Prostate Cancer


האינפורמציה נמסרה באדיבותו של יעקב ברנע.

נערך ע"י איצי באר              9/2010

==============================================

 

 

 

להלן הודעתם של נציג סנופי אוונטיס שהתקבל בתאריך 15/2/2011 בעמותה בקשר לג'בטאנה:

רצינו לעדכנך שהתרופה רשומה בישראל מיום  6.2.11   וכפי שוודאי ידוע לך, גם מוכללת בסל הבריאות הישראלי החל מהשנה.

 

===========================================

להלן מאמר בנושא  מאת דר' וילמוש מרמרשטיין, סגן מנהל השירות האונקולוגי, מרכז רפואי אונברסיטאי, סורוקה, מזכיר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה.

מענה חדש לחולים בסרטן ערמונית גרורתי אשר נכשלו בטיפול כימותרפי מקו ראשון,

תרופה חדשה אושרה לאחרונה על ידי  ה FDA

סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים. מידי שנה מאובחנים בארץ 2000 מקרים חדשים של סרטן הערמונית, רוב החולים מאובחנים בשלבי מחלה מוקדמים,  וכ 10% יאובחנו עם סרטן מפושט.

לחולים עם מחלה גרורתית, הטיפול התרופתי הראשון הינו הורמונלי שמהותו הורדת רמת הטסטוסטרון. הטסטוסטרון הינו הורמון  המין הגברי העיקרי והוא מופרש מן האשכים ומעט מבלוטת האדרנל.  הורמון זה גורם להאצת קצב הגדילה של תאי סרטן הערמונית וכאשר רמתו יורדת על ידי תרופות, חלה האטה בקצב התקדמות המחלה.

הטיפול ההורמונלי עוצר את יצור הטסטוסטרון ובכך מאט את התקדמות המחלה אך לא מרפא אותה.

לאחר זמן מה תאי סרטן הערמונית מפתחים עמידות לטיפול זה והמחלה מתקדמת.

עד לפני כמה שנים לא היו אופציות טיפוליות אשר הוכחו כיעילות יותר מאחרות לחולי סרטן ערמונית גרורתי אשר פיתח עמידות לטיפול הורמונלי, התרופות המאושרות על ידי הFDA לשלב זה של המחלה היו מיטוקסנטרון ואסטרמוסטין (שתיהן בשילוב פרדניזון) והן הקלו במעט על החולה אך לא נצפה יתרון למשטר טיפולי אחד על פני האחר מבחינת השרידות.

בשנת 2004 פורסמו תוצאות מחקר, אשר לאור תוצאותיו התרופה טקסוטר נרשמה לטיפול בקו ראשון  לחולי סרטן ערמונית גרורתי עמיד לטיפול הורמונלי.

לאחרונה פורסמו תוצאות מחקר ה TROPIC שנערך עם תרופה אונקולוגית חדשה, שם התרופה הוא ג'בטאנה (Jevtana) והחומר הפעיל בה הוא קבזיטקסל  (Cabazitaxel).

לאור העובדה שטקסן זה נבדק במחקרי מעבדה והוכיח יעילות בתאי סרטן אשר פיתחו עמידות לטקסנים אחרים, נבנה הרציונל לפיתוח תרופה זו,

במחקר זה נכללו 755 חולים בדרגות תיפקוד שונות, אשר טופלו במינונים מצטברים שונים של כימותרפיה בקווים קודמים, המחקר השווה בין שתי קבוצות כאשר האחת טופלה במיטוקסנטרון ופרדניזון והשניה בקבזיטקסל (ג'בטאנה) ופרדניזון.

מחקר זה הינו המחקר הראשון בשלב  שלישי (שלב סופי של מחקרי תרופות)  שהצליח להוכיח יתרון סטטיסטי משמעותי בשרידות החציונית :בעוד שזמן השרידות החציונית היה 12.7 חודשים בזרוע שטופלה במיטוקסנטרון ופרדניזון , זמן השרידות החציונית של הקבוצה שטופלה בקבזיטקסל ופרדניזון היה 15.1 חודשים.

הטיפול הוריד את הסיכון למוות ב 30% במטופלים בקבוצת הג'בטאנה ופרדניזון, והכפיל את הזמן בו לא התקדמה המחלה מ 1.4 חודשים ל 2.8 חודשים,

היתרון של הטיפול הכולל בג'בטאנה הוכיח את עצמו גם בניתוח לתתי קבוצות, דהיינו גם חולים עם מצב תפקודי ירוד נהנו מהטיפול בג'בטאנה.

יצויין עוד כי ממוצע המחזורים החציוני בו טופלו החולים בקבוצת הקבזיטקסל עמד על 6 מחזורים מול 4 בלבד בקבוצת הביקורת.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר בקבוצה שטופלה בג'בטאנה ופרדניזון היו נויטרופניה (81.7%), נויטרופנטיה פברילית (7.5%), זיהומים (10.2%), תופעות הלוואי השכיחות בקבוצה שטופלה בקבזיטקסל ופרדניזון היו שלשולים (6.2%), בחילות (1.9%), הקאות(1.9%), ועייפות(1.1%)

תמותה  – מתופעות לוואי המיוחסות לטיפול בקבוצת הקבזיטקסל ופרדניזון היו 4.9% מול 1.9% בקבוצת הביקורת.

לאור תוצאות המחקר נכנס ה ג'בטאנה, למסלול הרישום המהיר של הFDA ורישומו אושר תוך 3 חודשים בלבד, כבר בחודש יוני האחרון השנה,

אלו בהחלט חדשות טובות לחולי סרטן הערמונית שלא צלחו טיפול כימותרפי לאחר ששנים רבות לא היה מענה לחולים אלו.

אישורה של ג'בטאנה על ידי ה-FDA מהווה בשורה חשובה ומעודדת לחולים עם סרטן מתקדם, שלהם לא נותרו הרבה אופציות טיפוליות זו בהחלט הודעה חשובה ומשמחת לקהילת סרטן הפרוסטטה העולמית.

התרופה ג'בטאנה מיוצרת על ידי חברת התרופות סאנופי אוונטיס, מהחברות המובילות בעולם בתחום האונקולוגי, שמייבאת אותה גם לחולים בישראל. התרופה נכללת גם בסל שירותי הבריאות הישראלי ועומדת לרשות החולים הזקוקים לה.

פברואר 2011

אודות המחבר