הטסטוסטרון הוא הורמון המין הגברי. הוא המביא להתפתחות הגברית (שיער פנים וחזה, בניית מסת השריר האופינית לגברים ועוד) והוא הגורם גם להתעוררות היצר המיני וליכולת המינית. יחד עם זאת הוא ה"דלק" שגורם להאצת סרטן הערמונית אצל החולים במחלה.  מטרתו של הטיפול הורמונאלי הוא להקטין את רמת הטסטוסטרון בגוף או במקרים אחרים למנוע מהתאים הממאירים את יכולת השימוש בטסטוסטרון. כל זאת כדי למנוע את התפתחות המחלה, הקשורה בטסטוסטרון, כאמור לעיל.

 קיים קשר בין רמת הטסטוסטרון ואיכות האורגזמה.

רבים מתארים החלשות של האורגזמה או קושי להגיע לאורגזמה,  במהלך הטיפול ההורמונאלי.

 רבים מציינים שיפור בתפקוד המיני בכלל ובין השאר שיפור באיכות האורגזמה, לאחר הפסקת הטיפול ההורמונאלי, כתוצאה מעלית רמת הטסטוסטרון בגוף. קיימות סיבות אחרות לשינויים באורגזמה, שאינם קשורות דווקא לטסטוסטרון, חלקם שינויים גופניים וחלקם שינויים פסיכולוגיים.

התאמת הטיפול מתבססת על איתור נכון של הסיבה לשינויים באורגזמה ועל נתונים נוספים הקשורים למצב הרפואי הכללי של המטופל.

תוכל לקבל סיוע באיתור הסיבה לשינויים באורגזמה אצל רופא העוסק בשינויים בתפקוד מיני בגברים המתמודדים עם סרטן הערמונית.

התאוששות הטסטוסטרון לאחר הפסקת טיפול הורמונלי:

טיפול הורמונאלי מדכא ביעילות רבה הפרשה LH מיותרת המח, לרמות אפסיות.

LH הוא ההורמון שמשחרר המח על מנת להפעיל את יצור הטסטוסטרון באשך.

לפיכך, תחת הטיפול ההורמונאלי, מופסק יצור הטסטוסטרון.

הפסקת יצור הטסטוסטרון לזמן ממושך כרוכה בשינויים מבניים באשך,

בעיקר הקטנה של האשך והתרככות של האשך.

לאחר הפסקת הטיפול ההורמונאלי, חלה התאוששות איטית ביצור ה- LH.

אם האשכים תקינים, הם יחלו ליצר טסטוסטרון.

בגברים בהם לא חזר יצור הטסטוסטרון לרמה שלפני הטיפול ההורמונאלי,

מומלץ לבדוק רמות LH.

אם רמת LH נמוכה, הרי שיותרת המח לא התאוששה

ויתכן כי תהליך ההתאוששות ימשך.

אם רמות ה- LH גבוהות, הרי שיותרת המח התאוששה לחלוטין והבעיה היא חוסר תגובתיות של האשכים שיכולה להיות בשל ניוון.

בכל מקרה, חשוב לזכור כי תהליכי הבקרה של הורמוני המין הם מורכבים ביותר. הטיפול ההורמונאלי משבש את האיזון העדין של רמות הורמוני המין.

בגברים המתמודדים עם סרטן הערמונית קיימת מורכבות נוספת בשל הקשר בין טסטוסטרון וסרטן הערמונית.

לברור וטיפול יש לפנות לרופאים העוסקים בשינויים בהורמוני המין בגברים המקבלים טיפולים הורמונאליים.

בברכה,

ד"ר רענן טל

אודות המחבר