תחליף לבשר בקר.

כבר למעלה מעשר שנים נמנעתי כמעט לחלוטין מאכילת בשר אדום, אבל עדיין אני מתגעגע מאוד לפעמים לנתח סטייק עסיסי. הסיבה שבשר אדום אינו מומלץ היא אחוז השומנים הגבוה וכמובן, הכולסטרול. לאחרונה התוודעתי ליתרונותיו של בשר היען, כאלטרנטיבה. בשר היען הוא אדם ודומה במרקמו לבשר הבקר והוא טעים יותר מבשר עוף או הודו.

בשר היען

בשר היען הוא בשר אדום שאחוז השומנים בו נמוך וניתן להשתמש בו כתחליף לבשר בקר במתכונים שונים. שימו לב לפרופורציה של השומנים, שהוא שומן בלתי רווי, בהשוואה למקורות חלבון בשריים אחרים.

השוואה תזונתית עבור 100 גרם (3.5 אוז)
סוג הבשר    חלבון  % שומן  גר' קלוריות  KCal ברזל  מ"ג כולסטרול  מ"ג
יען 26.9 3.0 142 3.2 81
בקר 28.1 10.5 209 3.0 83
עגל 33.9 9.4 225 1.2 124
עוף 28.9 7.4 190 1.2 89
הודו 29.36 5.0 170 1.8 76
כבש 30.4 9.4 215 1.2 95

 

  יען בקר עוף
שומן (%) 1.12 17.76 1.36
שומן רווי (גר') 0.25 6.44 0.32

 

* הנתונים המופיעים בטבלאות מתייחסים לנתחי בשר מבושלים, לאחר שהחלקים השומניים הוסרו בסכין.

מקור: USDA, חוברת חקלאית מס' 8 ואגודת HILL לתזונה, פלורידה – כל הנתונים מלבד בשר היען. 

נתונים לגבי בשר היען: אוניברסיטת טקסס  A&M היחידה ללימודי הבשר 1993 (בדיקה לגבי ארבעה שרירים עיקריים) ובדיקה נוספת מ 1996 (עבור עשרה שרירים עיקריים).

גם אם טעמו של בשר היען דומה לטעמו של בשר הבקר, אין בו כל כך הרבה שומן כמו בבקר. בבשר היען יש שומן אבל הוא מרוכז מחוץ לשרירים וקל מאוד להסיר אותו. מסיבה זו נתחי בשר היען רזים מאוד ויש בהם אחוז שומן נמוך מאוד. מומלץ מאוד לאנשים אוהבי בשר אדום, שמעוניינים לשמור על משקלם.

לתשומת ליבכם בשר היען אינו כשר!

אודות המחבר