פורסם – אוקטובר 2018
קונגרס ESMO (החברה האירופית לאונקולוגיה רפואית) 19-23 2018 מינכן גרמניה
מינכן, גרמניה, 21 לאוקטובר 2018 – לפי תוצאות מחקר השוואתי רחב שעליו דווח בכנס  ESMO 2018, הקרנות לערמונית משפרת הישרדות גברים שאובחנו לאחרונה בסרטן ערמונית עם גרורות בעלי עומס מחלה נמוך בגרורות, אבל לא לכאלה עם עומס מחלה גבוה.
"טיפול סטנדרטי לגברים שזה עתה אובחנו בסרטן ערמונית גרורתי הוא טיפול תרופתי בלבד" הסביר ד"ר כריס פאקר, אונקולוג קליני מ The Royal Marsden NHS Foundation Trust, Sutton, UK. "למרות שיפור הנתונים, גברים עדיין נפטרים מסרטן ערמונית גרורתי בתוך כ 5 שנים, כך שיש צורך בטיפול אפקטיבי יותר. רצינו לבדוק אם רדיותרפיה (הקרנות) לערמונית יצליחו לדחות את הישנות המחלה ואף להביא לשיפור בהישרדות  של המטופלים.
STAMPEDE , מחקר רב-זרועי רב-שלבי כלל השוואה אקראית של שלב III לבחינת השאלה האם הקרנות לערמונית משפרת את סיכויי ההחלמה של גברים שבהם אובחן לאחרונה סרטן ערמונית גרורתי. הדבר נעשה בהתבסס על ההנחה שגידולים ראשוניים, שהם הגידולים הראשונים המופיעים אצל חולה סרטן, עשויים לתרום להתקדמות הכללית של המחלה והישרדות קצרה יותר אצל גברים עם סרטן גרורתי.
המחקר כלל 2061 משתתפים (גיל חציוני 68 שנה) מבריטניה ושוויץ שאובחנו זה עתה בסרטן ערמונית גרורתי. הם הוקצו אקראית לקבוצות טיפול שכלל טיפול הורמונאלי לאורך כל הזמן בתוספת כימותראפיה דוסטקסל (טקסוטר) ראשונית החל ב 2016, או לטיפול הורמונאלי בתוספת הקרנות לערמונית. פרוטוקול ההקרנות היה 55Gy/20f ליום לאורך 4 שבועות או 36Gy/6f  לאורך 6 שבועות.
התוצאות הראו שההקרנות האריכו את הזמן עד להישנות המחלה (failure-free survival) (מדד סיכון (HR) 0.68 במרווח אמינות 0.68, 0.84) אך לא שיפרו את השרידות הכללית (HR 0.92, 95% CI 0.80, 1.06) של כל קבוצת הנבדקים.
לעומת זאת, ניתוח של תת-קבוצות, שנקבעו מראש, מראה שהקרנות לערמונית כן שיפרה את ההישרדות הכללית בכשליש (32%) אצל קבוצת הגברים עם עומס מחלה גרורתית נמוך(HR=0.68, 95% CI 0.52, 0.90) ..
בניגוד לכך, ההישרדות כללית לא השתפרה עם ההקרנות ב 1120 גברים עם עומס גרורתי גבוה.
עומס גרורתי גבוה בסרטן ערמונית מוגדר כ-4 או יותר גרורות בעצמות כשאחת הגרורות לפחות מחוץ לשלד הצירי (ראש-חוליות-צלעות) ו/או באיברים פנימיים.
ההקרנות לערמונית נסבלו היטב כאשר 5% מהמטופלים חוו תופעות לוואי במהלך התהליך ו 4% לאחר התהליך.  "הייתה עלייה קלה בסיכון של תופעות לוואי בשלפוחית השתן והמעי, אך הן היו מתונות. אין ספק שתועלת השרידות עולה במשקלה על תופעות הלוואי"
לסיכום: הקרנות לערמונית משפרת שרידות בגברים עם סרטן הערמונית גרורתי ועומס מחלה נמוך. ד"ר פרקר ממליץ : "הקרנות לערמונית, בתוספת טיפול תרופתי, צריכות להפוך לאופציית טיפול סטנדרטית לגברים עם מחלה אוליגומטסטית" (עומס מחלה גרורתי נמוך = מספר גרורות נמוך).
פארקר העיר שהקרנות ערמונית היא טכנולוגיה פשוטה שזמינה באופן רחב וזולה יחסית, כך שלדעתו היא ניתנת ליישום בקלות. הוא הוסיף שתוצאות המחקר רלוונטיות גם לגברים עם מחלה לא גרורתית אבל עם סעיף אגני חיובי (pelvic node positive but non-metastatic disease (N1M0)). שם הוספת הקרנות לטיפול תרופתי עשויה להיות בעלת תכונות ריפוי.
פרופסור קארים פיזאזי
Prof. Karim Fizazi, from the Gustave Roussy Institute, University of Paris Sud, France)     העיר על הממצאים, ואמר: "זאת פעם ראשונה, שמתקבלת עדות שטיפול בגידול הראשוני המקומי קשור לשיפור בשרידות הכללית בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי עם מחלה בפיזור מינימאלי". הוא הוסיף שהממצא שלא היה גידול בשרידות הכללית בגברים עם עומס מחלה גבוה יותר מתאים לתוצאות שדווחו בעבר על מחקר HORRAD.
ביחס להשלכות לפרקטיקה קלינית, פיזאזי הציע: "לגברים שזה עתה אובחן בהם סרטן ערמונית אוליגומטסטטי, סביר למדי שהנתונים האלה הם משני טיפול". במבט לעתיד, אמר: "לגברים עם עומס מחלה גבוה יותר, יש צורך בנתונים נוספים האם טיפול מקומי מראש משפר או מונע תסמינים מקומיים, דבר שכשלעצמו מצדיק שימוש גם ללא תועלת בסיכויי השרידות הכלליים".
באשר למגבלות, פיזאזי העיר שלמרות שהמחקר היה אקראי, נרחב, ובוצע בשלב 3, רק 18% מהמשתתפים קיבלו מוקדם דוסטקסל (docetaxel) ואף אחד מהם לא קיבל מוקדם אביראטרון (abiraterone), למרות שטיפולים אלה הם כעת חלק מהטיפול הסטנדרטי בגברים חולים במחלה גרורתית.
 המקור באנגלית בכתובת הבאה:

https://ascopost.com/News/59392

למתעניינים
 הגדרה: HR  (  – (Hazard Ratioבצורתו הפשוטה ביותר, ניתן לפרש את המושג יחס הסיכון כסיכוי לאירוע המתרחש בזרוע הטיפול מחולק בסיכוי לאירוע המתרחש בזרוע הבקרה של מחקר.
https://translate.google.com/translate?hl=iw&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Hazard_ratio&prev=search
תרגום מאנגלית: אפי פז
עריכה: איצי באר
ינואר 2019

 

אודות המחבר

צור נושא חדש